اصول سئو متن (SEO)
یکی از سوالات همیشگی سئوکارها درباره اصول سئو متن است. بهینه کردن محتوا یکی از مهمترین فاکتورها در اصول SEO است.
موتورهای جستجوی گوگل که به خزنده ها معروفند، همواره محتواهای تازه منتشر شده را رصد میکنند.
در صورتی که معیارهای لازم را داشته باشند در نتایج جستجوی آنها قرار میگیرند.
اما، خزنده های گوگل برای قرار دادن محتوا در نتایج خود بسیار سختگیر هستند. به طوری که به دنبال شاخصههای زیر میگردند:
- کیفیت
- رعایت قوانین سئو SEO
- جامع بودن محتوا
- طولانی بودن متن
- کپی نبودن محتوا که خط قرمز گوگل محسوب میشود
- و از همه مهمتر جذاب بودن محتوا
اما خیلیها از خود میپرسند که ربات های گوگل چگونه شاخصههای فوق را تشخیص میدهند؟
با رعایت اصول سئو متن
موتورهای جستجو ابتدا ۱۰ معیار اصلی را برای بررسی هر محتوا در نظر میگیرند.
- طول محتوا
- عنوان محتوا
- کلمات کلیدی
- کلمات مرتبط LSI
- تصاویر شاخص
- متای توضیحات متن
- نامک یا همان URL
- لینک های خروجی
- لینک های داخلی
- رعایت تگ های عنوان (H1، H2، H3، H4،)
پس از این که تمامی این معیارها از سوی نویسنده محتوا رعایت شده باشد به سراغ معیارهای بعدی میرود.
کامنتها یکی از همان معیارهای مهم برای جذاب جلوه دادن محتوا نزد ربات ها هستند.
زمانی که یک متن حاوی نظرات فراوان از سوی کاربران باشد، گوگل متوجه خواهد شد که این مطلب استثنائی است.
کپی نبودن متن هم که سرآمد همه معیارها است. گوگل ظرف چند ثانیه خواهد فهمید که محتوای منتشر شده کپی است یا یونیک!
در صورتی که محتوای نوشته شده کپی باشد خیلی زود توسط گوگل حذف و در صورت تکرار، سایت مربوطه پنالتی خواهد شد.
۱٫ طول محتوا اولین اصول سئو متن
اولین مولفهای که در قوانین سئو متن مطرح است طول محتوا میباشد.
طبق الگوریتمهای گوگل که افزونه یوست نیز بر مبنای آن طراحی شده، هر مطلب باید بیش از ۳۰۰ کلمه باشد.
اما تنها محتواهای بیش از ۱۰۰۰ کلمه در چشمان گوگل خودی نشان میدهند. دلیل هم کاملا واضح است. هر چه محتوا طولانیتر باشد، جامعتر و کامل تر است.
سعی کنید مطالبی را منتشر کنید که تا سالها از اعتبار ساقط نشوند.
در واقع به این نوع از مطالب، محتوای همیشه سبز گفته میشود.
۲٫ انتخاب عنوان مناسب – اصول سئو متن
یکی دیگر از قوانین seo انتخاب عنوان برای متن است.
عنوان باید با تگ H1 تعریف شود. در صورتی که از افزونه یوست برای انتشار مطالب خود استفاده میکنید، عنوان را در همان قسمت عنوان متن بنویسید.
در این صورت دیگر نباید درون محتوا از عناوینی با تگ H1 استفاده کرد.
عنوان نیز حداقل باید شامل ۴۵ کاراکتر باشد.
۳٫ انتخاب کلمه کلیدی کانونی برای متن
از دیگر اصول سئو متن انتخاب کلمه کلیدی کانونی برای محتوا است.
کلمه کلیدی به کلمهای گفته میشود که بیشترین میزان سرچ را نزد کاربران دارد.
به طور مثال “علائم کرونا” یکی از کلمات کلیدی است که رکورد سرچ را در گوگل شکسته است.
بنابراین برای نوشتن مطلبی در خصوص گرونا باید این کلمه را جزو کلمه کلیدی متن در نظر گرفت.
طول کلمه کلیدی نباید بیش از ۶ کلمه باشد. البته، بسیاری از سئوکاران معتقدند که کلمات کلیدی طولانی تاثیر بیشتری دارند.
ما نیز این ادعا را رد نمیکنیم. اما در صورت استفاده از کلمات کلیدی طولانی در افزودنه یوست با خطا مواجه خواهید شد.
از این رو بهتر است کلمه کلیدی خود را بهینه سازی کنید.
۴٫ بهینه کردن متن با کلمات مرتبط LSI
فرض کنید قصد نوشتن مطلبی درباره شیر دارید.
در واژگان پارسی ۳ معنی متفاوت برای کلمه “شیر” وجود دارد.
- شیر پاستوریزه
- شیر جنگل
- شیر آب
گوگل چگونه بفهمد که منظور شما از شیر کدام یک از ۳ گزینه بالا است؟
با کلمات LSI !
کلمات ال اس آی یکی از مهمترین شاخصههای اصول سئو متن محسوب میشوند.
شما با استفاده از کلماتی چون پروتیئن، لاکتوز، ویتامین، استلریزه، پاستوریزه و غیره به گوگل میفهمانید که منظور شما شیر پاستوریزه است.
با استفاده از کلماتی چون جنگل، وحشی، درنده، سلطان جنگل، حیوان و غیره نیز به شیر جنگل اشاره میکنید.
با استفاده از لوله، فاضلاب، خانه، مایه حیات، شلنگ و غیره نیز به گوگل میفهماند منظور شما شیر آب است.
۵٫ استفاده از تصاویر جذاب
یکی دیگر از روشهای بهینه کردن متن استفاده از تصاویر جذاب است.
برای این کار باید یکی از تصاویر را به عنوان تصویر شاخص انتخاب کنید؛ و کلمه کلیدی کانونی را در متن جایگزین آن قرار دهید.
طبق قوانین سئو متن هر متن حداقل باید دارای ۳ عکس به علاوه یک تصویر شاخص باشد.
تصویر شاخص تصویری است که موتورهای جستجو آن را به عنوان تصویر اصلی مطلب در نتایج خود نشان میدهند.
تجربه نشان داده است که هر ۳۰۰ کلمه به ۱ تصویر نیاز دارد.
یعنی برای یک مطلب ۱۰۰۰ کلمهای استفاده از ۳ تصویر کفایت میکند.
۶٫ متای توضیحات متن
یکی از کلیدیترین اصول سئو متن استفاده از متای توضیحات است.
متای توضیحات به موتورهای جستجو کمک میکند تا بهتر به موضوع متن پی ببرند.
استفاده از کلمات کلیدی در متای توضیحات تاثیری به سزایی در یافتن مطلب شما نزد کاربران دارد.
طول متای توضیحات باید بین ۲۵ الی ۳۰ کلمه باشد.
۷٫ انتخاب نامک مناسب
استفاده از نامکهای کوتاه و مناسب کمک زیادی به بهینه شدن محتوا میکند.
موتورهای جستجو برای یافتن یک مطلب از چند طریق اقدام میکنند.
- متای توضیحات
- نامک
- کلمات کلیدی
- عنوان سئو
پس اگر این ۴ مولفه را مبنای کار خود قرار دهید به یک محتوای سئو شده دست خواهید یافت.
در انتخاب نامک نیز حتما بخشی از کلمه کلیدی کانونی را در آن لحاظ کنید.
بسیاری از سئوکاران معتقدند که نامک باید به صورت لاتین نوشته شود.
اما اگر به افزونه یوست توجه کنید تاکید بر استفاده از بخشی از کلمه کلیدی در نامک دارد. امری که نشان میدهد زبان نامک (URL) هیچ تاثیری در سئو محتوا ندارد.
البته هرگز از اعداد و کلمات نامفهوم در نامک استفاده نکنید.
طول نامک بیش از ۴ کلمه نباشد و بین آنها از خط فاصله (-) نه آندرلاین (_) استفاده کنید.
۸٫ لینک های خروجی
استفاده از لینک های خروجی تاثیری زیادی در بهینه کردن متن دارند.
طبق آخرین اصول سئو متن استفاده از ۳ الی ۵ لینک خروجی میتواند مطلب شما را در چشمان گوگل مهم جلوه کند.
گوگل معتقد است که لینکهای خروجی موجب ماندن مخاطب در فضای وب میشود. چراکه با کلیک روی آن به سایر سایتها نیز سر میزند.
اینگونه گوگل اطلاعات خوبی از کاربران خود به ثبت میرساند. کاری که درآمد اصلی گوگل و مایکروسافت بوده و از فروش آن به سازمانها پول هنگفتی به دست میآورد.
توجه داشته باشید که حتما لینکها در پنجره جدید باز شوند.
در غیر این صورت ممکن است کاربر فراموش کند به پیج شما بازگردد.
۹٫ لینک های داخلی
گوگل تاکید زیادی بر لینک سازی داخلی دارد.
این کار باعث میشود تا نرخ پرش سایت تا حد زیادی کاهش یابد.
فرض کنید کاربران پس از ورود به سایت و خواندن مطلب شما خیلی زود خارج شوند.
آنها چیزی که به دنبالش بودند را پیدا کردند اما آیا گوگل متوجه میشود که آنها از سایت شما رضایت داشتهاند؟
در صورتی که مخاطبان به سایر صفحات شما ورود کنند گوگل میفهمد که سایت شما جذاب و کاربردی است.
پس تا میتوانید اقدام به لینک سازی داخلی کنید تا نرخ پرش سایت کاهش یابد.
۱۰٫ رعایت تگ های عنوان (H1، H2، H3، H4،)
بر اساس آخرین اصول سئو متن عدم رعایت تگ های عنوان ضربهای سخت به سئو سایت میزند.
طبق قوانین سئو شما تنها مجاز به استفاده از تگ H1 برای ۱ بار هستید. آن هم برای عنوان اصلی.
از تگهای بعدی نیز زمانی میتوانید استفاده کنید که تگهای قبلی را حداقل ۱ بار ساتفاده کرده باشید.
مثلا برای استفاده از تگ H3 حتما باید ۱ بار از تگ H2 استفاده کرده باشید.
توصیه میشود از تگهای H3 به بعد که شامل تگهای H4، H5 و H6 میشود هرگز استفاده نکنید.
فوق العاده بود، خیلی استفاده کردیم، دست مریزاد جناب تیموری
قربان شما نظر لطفتونه