فهرست مطالب
- چگونه در برنامه افترافکت انیمیشن بسازیم؟
- ساخت انیمیشن در نرم افزار افترافکت
- کنترل سرعت در نرم افزار افترافکت
- آشنایی با کی فریم هولد
- آشنایی با کی فریم اینترپولیشن و قابلیتهای آن
- آشنایی با Trim Path در افترافکت
- ساخت کی فریم در نرم افزار افترافکت
- آشنایی با Merge Path در افترافکت
- ساخت کی فریم در نرم افزار افترافکت
- متحرکسازی در افترافکت
- ایجاد چند Animate در افترافکت
- ساخت انیمیشن سه بعدی در افترافکت
چگونه در برنامه افترافکت انیمیشن بسازیم؟
ساخت انیمیشن و کی فریم در نرم افزار افترافکت آنقدرها هم که فکرش را میکنید سخت نیست. اگر حین ساخت موشن گرافیک و انیمیشن با مشکل مواجه شدهاید، نگران نباشید. زیرا در این مطلب قصد داریم تا آموزش ساده و روانی درباره انیمیشن و کی فرم در افترافکت به شما عزیزان ارائه دهیم.
ساخت انیمیشن و استوری موشن یکی از قابلیتهای بسیار کاربردی در نرمافزار افترافکت به شمار میرود. ساخت کی فریم در نرم افزار افترافکت هم یکی از پایههای اصلی ساخت انیمیشن است. در ادامه این راهنما از سری مطالب آموزش افترافکت با ما همراه باشید تا شما را با نحوه ساخت انیمیشن در نرم افزار افترافکت آشنا کنیم.
ساخت انیمیشن در نرم افزار افترافکت
در این بخش قصد داریم تا با ساخت کی فریم در نرم افزار افترافکت ، ساخت انیمیشن دوبُعدی را به شما آموزش دهیم. ابتدا تصاویر را به ترتیب وارد بخش تایم لاین افترافکت از محیط نرمافزار کرده، ابعاد و محل قرارگیری آنها را به دلخواه تنظیم کنید.
در صورتیکه بخواهید تصاویر دقیقاً در یک راستا جابهجا شوند، Shift را از صفحه کلید نگه داشته و روی Anchor Point کلیک کنید تا در یک راستا حرکت کنند. برای اجرای صحیح این موضوع حتما مقاله آموزش تنظیمات تصویر در مانیتور در افترافکت را مطالعه کنید. برای متحرک کردن تصویر اول، آن را انتخاب و وارد بخش Transform شوید. برای هر یک از گزینههای موجود در این بخش میتوانید به ساخت کی فریم در نرم افزار افترافکت بپردازید. در اینجا برای Position و Rotation تا ثانیه چهارم کی فریم تنظیم کنید.
اکنون برای تصویر بعدی به ساخت کی فریم در افترافکت بپردازید. پس از باز کردن گزینه Transform خواهید دید CTI در ثانیه چهارم قرار دارد. در صورتی که بخواهید پس از اتمام حرکت تصویر اول، تصویر دوم شروع به حرکت کند، ایجاد کی فریم را از ثانیه چهارم شروع کنید. برای سایر تصاویر نیز، کی فریم دلخواه را ایجاد و در نهایت با فشردن دکمه Play نتیجه را مشاهده کنید.
توجه داشته باشید که فریمهای چند تصویر را میتوانید بصورت همزمان با هم در قسمت تایم لاین باز کنید و در صورت نیاز به تغییرات مشابه، آن را بصورت همزمان اعمال کنید.
کنترل سرعت در نرم افزار افترافکت
برای ساخت انیمیشن در نرم افزار افترافکت، ابزاری جهت کنترل سرعت وجود دارد. برای این منظور ابتدا تصویر را وارد تایم لاین کنید. اگر در حالت Zoom باشد بصورت کامل در صفحه نمایش داده نمیشود و باید با استفاده از Shift و اشارهگر موس، بدون تغییر در طول و عرض، ابعاد آن را تنظیم کنید.
تصویر را در نقطه شروع حرکت قرار داده و P را از صفحه کلید بزنید تا Position برای شما نمایش داده شود. برای آن یک کی فریم ایجاد کنید و با نگهداشتن Shift از صفحه کلید، تصویر را در یک راستا حرکت دهید. برای داشتن دو کپی از تصویر با این کی فریم، لایه مربوطه را انتخاب و از Ctrl+C و Ctrl+V استفاده کنید.
برای جابجایی تصویر و مسیر، هر دو کی فریم را انتخاب کرده و از Shift و موس استفاده کنید. در اینجا مشاهده میکنید که دو کپی از تصویر گرفته شده و مکان آنها تغییر یافته است. با Play کردن خواهید دید که هر سه تصویر حرکت میکنند. با انتخاب هر سه تصویر و زدن P از صفحه کلید، Position هر سه تصویر بریتان به نمایش درخواهد آمد.
اگر روی کی فریم راست کلیک و گزینه Keyframe Assistant را انتخاب کنید، سه گزینه دیگر برای شما به نمایش در خواهد آمد که برای کنترل سرعت مورد استفاده قرار میگیرند.
Easy Ease
ابتدا برای کی فریم تصویر میانی، Easy Ease Out را انتخاب کنید. خواهید دید که حالت کی فریم تغییر میکند و اگر Play کنید، میبینید که حرکت ابتدایی آن از دو تصویر دیگر کندتر است اما در نهایت همزمان با تصویر دیگر به اتمام میرسد. به عبارتی این گزینه ابتدا سرعت را کم و سپس زیاد میکند.
اگر برای کی فریم بعدی از Easy Ease In استفاده کنید، برعکس حالت قبل عمل میکند. یعنی ابتدا سرعت را افزایش و سپس آن را کاهش میدهد. اگر روند Easy Ease را بطور کلی بررسی کنید، میبینید که ابتدا سرعت کند، سپس تند و در نهایت کند میشود. برای حذف کنترل سرعت از روی هر کی فریم، کافی است کلید Ctrl را از صفحه کلید نگه داشته و روی کی فریم کلیک کنید تا به حالت اولیه خود بازگردد. همچنین برای برداشتن حالت کی فریم هر یک از Position ها باید علامت ساعت کنار آنها را غیرفعال کنید.
آشنایی با کی فریم هولد
گاهی نیاز است تا تصویر از نقطهای به نقطه دیگر حرکت کند و روند حرکتی آن در یک خط نباشد. برای این منظور تصویر را در تایم لاین قرار داده و در حالت انتخاب قرار دهید. سپس P را از صفحه کلید انتخاب کنید تا Position نمایش داده شود. همانند شکل زیر برای ساخت انیمیشن در نرم افزار افترافکت باید کی فریم را ایجاد و مسیر حرکت را مشخص کنید.
با زدن کلید Home، CTI را به ابتدا ببرید و Play کنید. خواهید دید که در یک خط مسیر را طی میکند. برای ایجاد حرکت پلهای، ابتدا مشخص کنید که قصد دارید در کدام کی فریم این حالت را ایجاد کنید. روی کی فریم مربوطه راست کلیک کرده و گزینه Toggle Hold Keyframe را بزنید. مجدداً CTI را به ابتدا برده و Play کنید. خواهید دید که تصویر پس از رسیدن به کی فریمهای مورد نظر بصورت پلهای حرکت میکند. روی ابزار Scale نیز میتوانید این حالت را اعمال کنید. کلیدهای ترکیبی آن نیز Ctrl+Alt است.
آشنایی با کی فریم اینترپولیشن و قابلیتهای آن
اگر به ساخت کی فریم در نرم افزار افترافکت دقت کرده باشد، کی فریم دیگری به نام اینترپولیشن وجود دارد که در این بخش به بررسی قابلیتهای آن میپردازیم. تصویر را در تایم لاین قرار داده، دکمه P را بزنید و برای آن کی فریم ایجاد و مطابق شکل مسیر حرکت را مشخص کنید.
روی کی فریم مورد نظر راست کلیک کرده و Keyframe Interpolation را انتخاب کنید تا پنجره مربوطه نمایش داده شود. در بخش Spatial Interpolation میتوانید نوع حرکت را براساس فهرست نمایش داده شده تعیین نمائید.
مشاهده میکنید که با انتخاب گزینه Linear خطوط مسیر صاف میشود. در شکل زیر برای تمامی کی فریمها، گزینه Linear انتخاب شده و تصویر به دور مستطیل ایجاد شده، حرکت میکند.
اکنون تمامی کی فریمها را در حالت Bezier قرار دهید. خواهید دید که حرکت تصویر به حالت بیضی شکل درمیآید ودستگیرههایی ایجاد میشود. حالتهای دیگر را نیز میتوانید امتحان کنید.
اگر دقت کرده باشید در حالت Linear دستگیرهای نخواهیم داشت اما با فعالسازی Bezier دو دستگیره ظاهر میشوند که با جابهجایی هر یک، مسیری که در امتداد آن قرار دارد تغییر میکند و به مسیر طرف دیگ کاری ندارد. اما در حالت Continuous Bezier اگر یکی از دستگیرهها را تغییر دهید، دیگری نیز در همان امتداد تغییر میکند. حالت Auto Bezier نیز ترکیبی از دو حالت قبل است. برای ساخت انیمیشن در نرم افزار افترافکت گزینههای دیگری در این پنجره و در بخش Roving قرار دارد که تغییراتی را در حرکت اعمال میکند.
آشنایی با Trim Path در افترافکت
با استفاده از قابلیت Trim Path میتوانید به ساخت المانهای متحرک گرافیکی بپردازید. ابتدا این قابلیت را با یکدیگر بررسی میکنیم.
1. ایجاد Composition
برنامه را باز کرده، یک Composition ایجاد و از منوی Copmpositon گزینه New Composition را انتخاب کنید. برای نمونه یک Compositon با نام دلخواه و ابعاد 1920 در 1080 پیکسل با رنگ سفید ایجاد کنید. سپس از منوی Layer گزینه New و Shape Layer را برگزینید.
2. ایجاد تصویر مورد نظر
روی لایه ایجاد شده در تایم لاین، شکل مورد نظر را رسم کنید. برای نمونه از لیست بازشوی لایه، از قسمت Add، شکل Ellipse را انتخاب کنید. سپس روی Shape Layer 1 کلیک کرده و S را از صفحه کلید بزنید تا گزینه Scale برایتان به نمایش درآید. اندازه آن را میتوانید با استفاده از این بخش تنظیم کنید.
در قسمت Add از لیست بازشوی Shape Layer 1 گزینه Stroke را انتخاب کنید تا دور شکل یک خط ایجاد شود. بدین ترتیب Stroke 1 به نمایش درمیآید که با استفاده از مقادیر عددی مربوط به گزینههای آن میتوانید تغییرات دلخواه را اعمال کنید.
3. ایجاد Trim Path
برای اجرای Trim Path روی این کار، از قسمت Add گزینه Trim Path را انتخاب کنید. بدین ترتیب گزینه Start و End را در تایم لاین مشاهده خواهد کرد. اگر مقادیر آنها را تغییر دهید، Stroke اعمال شده تغییر مییابد. با استفاده از کی فریم میتوانید برای Stroke، اقدام به ساخت انیمیشن در نرم افزار افترافکت نمایید. برای نمونه CTI را در ابتدا قرار دهید و گزینه End را روی 100 تنظیم کنید. بدین ترتیب یک کی فریم ایجاد میشود. CTI را جلوتر برده، مقدار End را صفر قرار دهید تا کی فریم دیگری ساخته شود. حال CTI را در ابتدا قرار داده و Space را از صفحه کلید بزنید تا Play شود. بدین ترتیب از Stroke یک انیمیشن ساخته شد.
ساخت کی فریم در نرم افزار افترافکت
برای ساخت انیمیشن در نرم افزار افترافکت، میتوانید از سایر گزینههای موجود نیز استفاده کنید. بعنوان مثال CTI را در ابتدا قرار داده و مقدار 3 را برای Stroke Width انتخاب و یک کی فریم ایجاد کنید. کمی جلوتر، مقدار آن را افزایش دهید و از Line Cap حالت Round Cap را انتخاب کنید. کار را مجدداً Play کنید تا انیمیشن زیبای ایجاد شده را ببینید.
کپی کردن Shape layer 1
ابتدا لایه مورد نظر را انتخاب و کلیدهای ترکیبی Ctrl+D را از صفحه کلید بزنید. بدین ترتیب Shape Layer 2 ایجاد میشود. میتوانید از بخش Scale اندازه آن را کاهش دهید تا درون لایه اول قرار گیرد. مطابق شکل رنگ لایه دوم را تغییر داده و مقداری Rotation روی آن اعمال و کار را Play کنید تا تغییرات را مشاهده نمائید.
هر دو لایه را به حالت انتخاب درآورید و کلیدهای ترکیبی Ctrl+D را بزنید تا کپی شوند. سپس مقدار Scale را کاهش و Rotation آنها را تغییر دهید و با اجرای کار، انیمیشن ساخته شده را مشاهده کنید.
اکنون مثالهای بیشتری از قابلیت Trim Path را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.
مثال 1
یک مستطیل رسم کرده و از بخش Add گزینه Trim Path را انتخاب کنید. در لیست بازشوی آن، گزینههای متعددی وجود دارد که میتوانید با تغییر هر یک، تغییرات اعمال شده را روی شکل ببینید. با افزایش مقدار Start مسیر حرکت از راست به چپ و با تغییر مقدار End مسیر حرکت از چپ به راست خواهد بود. Offset نیز زمانی کارایی خواهد داشت که مقادیری برای Start و Stop تعریف شده باشد. اکنون برای ساخت انیمیشن در نرم افزار افترافکت CTI را در ابتدای تایم لاین قرار دهید و مقدار 30 را برای Start در نظر بگیرید. همچنین صفر را برای Offset تنظیم و یک کی فریم ایجاد کنید. چند بازه جلوتر، مقدار Offset را تغییر دهید. مجدداً CTI را به ابتدای تایم لاین برده و Play کنید.
روی Shape Layer 1 کلیک کنید و حالات دیگری از Shape را انتخاب و رسم کنید. اینبار یک دایره رسم کرده و از بخش Add گزینه Trim Path را انتخاب کنید. میتوانید خارج از لیست بازشوی دو شکل، این گزینه را ایجاد کنید تا تغییرات روی هر دو شکل اعمال شود. برای دایره گزینه End را مقداردهی و کی فریمهای Offset را ایجاد کنید تا انیمیشن آن ساخته شود. اکنون Trim Path را از لیست بازشوی دو گزینه پاک کنید و آن را در خارج از لیست قرار دهید، به گونهای که بعد از لایه شکلها قرار گیرد. حال هر تغییری که در این گزینه بدهید، روی هر دو شکل اعمال خواهد شد.
مثال 2
هم اینک Shape Layer 1 را حذف کرده و یک پنجضلعی رسم کنید. چند کپی از آن بگیرید و مطابق شکل زیر، کنار هم بچینید. با استفاده از گزینه Add حالت Trim Path را انتخاب کنید و آن را پس از تمامی لایهها قرار دهید تا تغییرات انجام شده روی آن، روی تمام کپیها اعمال شود. مقدار Start را افزایش داده و با Offset انیمیشن ایجاد کنید.
Trim Multiple Shape
مشاهده میکنید که تمامی کپیها دارای حرکتی مشابه و همزمان با یکدیگرند. گزینه دیگری به نام Trim Multiple Shape وجود دارد که شامل دو حالت است. اگر حالت دوم را انتخاب کنید، حرکت تصاویر به صورت ترتیبی انجام میشود و همزمان نخواهد بود. برای اینکه درک بهتری از این حالت داشته باشید، تصاویر را حذف کرده و یک مستطیل رسم و دوبار گزینه Repeater را از قسمت Add انتخاب کنید. تعداد تکرار را برای Repeater اول 5 انتخاب کنید و از Transform مقدار Position را در راستای محور X ها صفر و در راستای محور Y ها افزاهیش دهید تا تصاویر زیر یکدیگر قرار گیرند. تعداد تکرار را برای Repeater دوم هم 5 انتخاب کنید اما اینبار Position را در راستای محور Y ها صفر و در راستای محور X ها افزایش دهید تا تصاویر مشابه شکل زیر قرار گیرند.
اکنون Contents را در حالت انتخاب قرار داده و از قسمت Add گزینه Trim Path را انتخاب کنید. مقدار Start و End را تغییر داده و با Offset برای آن انیمیشن بسازید. برای Trim Multiple Shape حالت دوم را انتخاب کرده و کار را Play کنید.
آشنایی با Merge Path در افترافکت
برای آشنایی با Merg Path ابتدا شکلهایی را با ابزار Pen در صفحه ایجاد کنید یا از شکلهای موجود در برنامه استفاده کنید.
ایجاد Shape
با استفاده از حالت مستطیل، یک Shape ایجاد کنید. برای رسم چند Shape دیگر بصورت جداگانه در قسمت تایم لاین، در بخش خالی آن کلیک کرده و حالت مورد نظر را انتخاب و ترسیم کنید. در صورتی که بخواهید تمام اشکال ترسیم شده در یک گروه قرار گیرند، ابتدا باید لایهای را ایجاد کنید و سپس به رسم آنها اقدام کنید. Stroke را برای اشکال غیرفعال کرده و فقط Fill را تنظیم کنید.
ایجاد Merg Path
پس از رسم اشکال در یک لایه، از قسمت Add در تایم لاین گزینه Merg Path را انتخاب کنید. چون پس از اشکال قرار گرفته، هر تغییری روی آن انجام شود، روی تمامی اشکال اعمال میگردد.
بخش Mode
به منظور ساخت انیمیشن در نرم افزار افترافکت برای تصویر، در لیست بازشوی آن از بخش Mode گزینه Merg را انتخاب کنید. مشاهده میکنید که هیچگونه تغییری ایجاد نمیشود و مانند حالت Add است. اما اگر Stroke را فعال و سپس Merg را انتخاب کنید، میتوانید تغییرات را ببینید. در صورتی که حالت Subtract را انتخاب کنید، با تصویری مانند شکل زیر روبهرو خواهید شد.
مشاهده میکنید که تنها بخشی از تصویر نمایش داده میشود. با انتخاب حالت Intersect نیز، تصویری همچون شکل زیر را خواهید داشت.
در این حالت نیز تنها بخشی از تصویر نمایش داده میشود که در هر سه شکل مشترک است. با انتخاب حالت آخر نیز، تمام تصویر به جز بخشهایی که دو شکل با هم اشتراک دارند، نشان داده خواهد شد.
توجه : با جابهجایی لایه مربوط به اشکال، حالتها را برای Mode امتحان کنید. میبینید که تغییر مکان لایهها روی حالتها تأثیرگذار است. برای نمونه لایهها را به ترتیب مستطیل، دایره و ستاره، از ابتدا تا انتها قرار دهید و حالت Subtrack را انخاب کنید تا متوجه تغییرات شوید.
برای ساخت انیمیشن در نرم افزار افترافکت، برای مستطیل در گزینههای Transform تغییرات و کی فریمهایی ایجاد کنید. مثلاً نقطه ابتدا و انتهای آن را تنظیم کنید، به گونهای که از یک سمت مستطیل وارد صفحه شود، از روی دایره و ستاره عبور کند و از سمت دیگر صفحه خارج گردد. سپس Play کنید تا نتیجه کار را ببینید. در صورتی که برای انیمیشن ایجاد شده حالتهای Mode را تغییر دهید و Play کنید، تغییراتی را در نوع و حرکت انیمیشن خواهید دید. میتوانید سایر حالتها را نیز امتحان کنید.
ساخت کی فریم در نرم افزار افترافکت
در این بخش قصد داریم تا شما را با ساخت کی فریم در نرم افزار افترافکت که به معنای متحرک سازی است، آشنا کنیم. در شکل زیر تصویری روی مانیتور نمایش داده شده است که در بخش Transform آن گزینههایی وجود دارد. علامتی شبیه به ساعت در آنها قرار گرفته که برای ساخت کی فریم در نرم افزار افترافکت مورد استفاده قرار میگیرد.
با نگهداشتن Shift از صفحه کلید و حرکت موس روی مربعهای کوچک گوشه تصویر، آن را مقداری کوچک کنید. اگر کی فریمی ایجاد نکرده و Play کنید، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. برای این کار باید CTI را در نقطه صفر تنظیم و روی ساعت Position کلیک کنید تا یک کی فریم ایجاد شود.
اکنون CTI را روی زمان 10 قرار داده و موقعیت نهایی تصویر را که خروج از صفحه است، مشخص کنید. مجدداً CTI را به ابتدا برده و Play کنید تا تصویر متحرک برایتان به نمایش درآید.
در صورتی که سرعت تصویر کم یا زیاد بود، میتوانید از کی فریمی که بصورت نقطه آبی در بخش تایم لاین قرار دارد، استفاده و با حرکت آن به سمت چپ و راست، سرعت را تغییر دهید.
حذف و جابهجایی کی فریم
اگر نیاز به حذف کی فریم داشتید، همان نقطه آبی را انتخاب و Delete را از صفحه کلید بزنید و کلید ساعت آن را غیرفعال کنید. حرکت یک تصویر میتواند در زمانهای مختلف و همچنین در جهتهای مختلف باشد که در شکل زیر نمونهای از آن نمایش داده شده است. کافی است تصویر را در نقطه شروع قرار داده، CTI را در آنجا مشخص و سپس جابهجا کنید و در انتها مکان بعدی را تعیین نمائید.
اگر CTI را به نقطه شروع برگردانید و Play کنید، حرکت تصویر را مشاهده خواهید کرد. قبل از ساعت، در کنار دکمه کی فریم، دو فلش موجود است که برای جابهجایی بین کی فریمها میتوانید از آنها استفاده کنید. همچنین میتوانید از دستگیرههای موجود برای جهتدار کردن مسیر استفاده کنید. برای حذف همه کی فریمها به صورت همزمان لازم است تا دکمه ساعت را غیرفعال کنید.
در هر مرحله برای بازگشت به مرحله قبل از Ctrl+Z یا Undo و برای بازگشت به مراحل بعدی از Ctrl+Shift+Z استفاده کنید.
ایجاد کی فریم برای Scale
در صورتی که بخواهید برای Scale کی فریم تعریف کنید، تصویر را به ابعاد دلخواه درآورده و ساعت را فعال کنید. سپس CTI را در زمان بعدی قرار داده و سایز تصویر را با نگهداشتن Shift و موس به مقدار نهایی تغییر دهید. با اجرای کار متحرک شدن تصویر را خواهید دید.
ایجاد کی فریم برای Rotation
اگر بخواهید برای Rotation کی فریم تعریف کنید، میبایست در ابتدا مکان تصویر را مشخص و کی فریم آن را فعال کنید. سپس CTI را جابهجا کرده، زاویه مورد نظر را به همراه تعداد دوری که قرار است بزنید، تعیین نمایید و در انتها Play کنید. به یاد داشته باشید که تمامی چرخشها براساس Anchor Point است.
ایجاد کی فریم برای Opacity
از این گزینه برای شفافیت تصویر استفاده میشود که همانند حالتهای قبل میتوانید با ایجاد کی فریم برای آن، مقدار وضوح را در زمانهای مختلف تغییر دهید. با استفاده از گزینه Transform و کی فریم میتوانید به متحرسازی تصاویر در حالتهای مختلف بپردازید. اصلاح صحیح رنگ و نور در افترافکت به هنگام ایجاد کی فریم بسیار ضروری است.
متحرکسازی در افترافکت
در این بخش از ساخت انیمیشن در نرم افزار افترافکت، میخواهیم باکسی را ترسیم و آن را متحرک کنیم. برای این منظور یک Compositon با عرض 1500 و ارتفاع 1000 به رنگ سفید ایجاد کنید. برای ایجاد باکس از سالید (Solid) استفاده و طول و عرض آن را 200 تعیین کنید. به تعداد 6 عدد از آن کپی و برای هر یک رنگ دلخواه را انتخاب کنید. برای این منظور از منوی Layer گزینه Solid Setting را انتخاب یا از کلیدهای ترکیبی Ctrl+Shift+Y استفاده کنید.
ایجاد حالت سه بعدی
برای آنکه در حالت سه بعدی قرار گیرند، گزینه 3D Layers را برای تمامی لایهها فعال نموده و طول بازه زمانی را تا 20 ثانیه تغییر دهید. اکنون میبایست به جابهجایی سالیدها بپردازید تا مکعب ایجاد شود. توجه داشته باشید که Snapping موجود در بالای صفحه مانیتور، فعال باشد تا با ایجاد حالت مغناطیسی، قرارگیری سالیدها را در کنار هم برایمان سادهتر کند.
چینش مکعبها در کنار یکدیگر
در این بخش از ساخت انیمیشن در نرم افزار افترافکت، سالیدها را همچون یک مکعب باز شده کنار هم بچینید.
در ادامه مکان Anchor Point را تغییر دهید، زیرا چرخش هر تصویر براساس آن انجام خواهد شد. بنابراین در ابتدا ابزار Anchor Point را در نوار ابزار بالای صفحه فعال و با چرخش سالیدها، یک باکس ایجاد کنید. با استفاده از موس، مکان آن را بدون جابهجایی سالید تغییر دهید. سپس ماوس را روی Anchor Point سالید قرمز قرار داده و در قسمت پایینی آن، در مرز با سالید بنفش بگذارید. مشابه همین کار را برای سالیدهای دیگر انجام دهید و Anchor Point آنها را در مرز با سالید بنفش قرار دهید. فقط برای سالید آبی رنگ، حالتهای مختلف را امتحان کنید که در اینجا مشابه بقیه عمل کردیم.
ایجاد انیمیشن
برای ایجاد انیمیشن، لایههای موجود را انتخاب و R را از صفحه کلید بزنید تا Rotation به نمایش درآید. برای سالید قرمز زمانی که CTI در ابتدا قرار دارد یک کی فریم ایجاد کنید و 10 ثانیه جلوتر، مقدار محور X ها در گزینه Orientation را روی 90 تنظیم نمائید تا این سالید بسته شود.
برای سالید نارنجی رنگ زمانی که CTI در ابتدا قرار دارد یک کی فریم ایجاد کنید و 10 ثانیه جلوتر، مقدار محور Y ها در گزینه Orientation را روی 90 تنظیم نمائید تا این سالید بسته شود. مجدداً برای سالید سبز رنگ زمانی که CTI در ابتدا قرار دارد یک کی فریم ایجاد کنید و 10 ثانیه جلوتر، مقدار محور Y ها در گزینه Orientation را روی 90- یا 270+ تنظیم نمائید تا این سالید بسته شود.
برای سالید زرد رنگ زمانی که CTI در ابتدا قرار دارد یک کی فریم ایجاد کنید و 10 ثانیه جلوتر، مقدار محور X ها در گزینه Orientation را روی 90- یا 270+ تنظیم نمائید تا این سالید بسته شود. برای سالید آخر نیز که با رنگ آبی مشخص شده، چرخش ایجاد کنید. بدین ترتیب که در نقطه ابتدایی مقدار صفر و در بازه 10 ثانیه جلوتر برای جابهجایی این سالید با سایر سالیدها، به آن زاویه دهید و X آن را روی 270 بگذارید. زاویه دید را به Cusyom View 1 تغییر داده و Play کنید.
همانطور که میبینید، مکعب بصورت کامل بسته نمیشود و باید مکان Anchor Point را تغییر دهید. برای داشتن دید بهتر، حالت دید را روی Right بگذارید. بدین ترتیب در بازه زمانی 10 ثانیه، باید Anchor Point سالید آبی که در سمت چپ سالید نارنجی قرار گرفته، به سمت چپ سالید نارنجی تغییر دهید. دقت داشته باشید که ابتدا CTI را روی 10 ثانیه تنظیم کنید تا با سایر کی فریمها هماهنگ باشد. سالید آبی را انتخاب و A را از صفحه کلید بزنید و برایش در این بازه کی فریم ایجاد کنید. با استفاده از Pg Dn یک فریم جلوتر رفته و ابزار Anchor Point را فعال و مکان آن را بین دو سالید تنظیم کنید. در نهایت روی سالید کلیک کرده و R را بزنید. برای زاویه دادن، مقدار X را باید طوری تنظیم کنید (180) که بسته شود.
با اجرای کار مشاهده میکنید که مکعب کاملاً بسته میشود اما در زمان ابتدایی، کار به دلیل تغییرات اعمال شده، چندان دقیق نیست. جهت رفع این مشکل، به یک Position نیاز دارید. با استفاده از Ctrl+Z به حالتی برگردید که Anchor Point به مکان قبلی خود باز گردد و کی فریم آن غیرفعال شود. در بازه 10 ثانیه، برای آن یک کی فریم و یک Position ایجاد کنید، سپس به اندازه یک فریم به جلو بروید و زاویه دید خود را به Right تغییر دهید. Anchor Point را فعال کرده و مکان بین دو سالید را تنظیم کنید. برای Orientation یک کی فریم ایجاد نمائید و با تغییر مکان CTI زاویه محور X به گونهای تنظیم کنید که سالید بسته شود. کار را Play کرده و صحت آن را بررسی کنید.
چند بازه جلوتر میتوانید به سالید آبی، جهت دلخواه را بدهید و مجدداً قسمتی از باکس را باز کنید. بدین ترتیب به ساخت انیمیشن در نرم افزار افترافکت پرداختیم. توجه داشته باشید که با تغییر مکان کی فریم، Position آن نیز تغییر کرد.
ایجاد چند Animate در افترافکت
تا اینجای کار درباره ساخت انیمیشن در نرم افزار افترافکت صحبت کردیم. در این بخش میخواهیم نحوه ایجاد چند انیمیشن در افترافکت را با یکدیگر بررسی کنیم. ابتدا با ابزار Text متنی شامل اعداد را تایپ کنید و در لیست بازشوی آن، از قسمت Animate، گزینههای Scale و Skew را انتخاب کنید. هر دو گزینه در بخش Animator 1 نمایش داده میشوند. توجه داشته باشید که محدودیتی برای انتخاب ندارید و هر تعداد Animate که بخواهید، میتوانید انتخاب کنید. برای حذف هر یک نیز، تنها کافی است آن را در حالت انتخاب قرار داده و Selete را از صفحه کلید بزنید.
در ادامه Scale و Skew را افزایش داده و Skew Axis را تنظیم کنید. در بخش Range Selector مقدار End را روی 8% قرار دهید. برای هیچ یک از گزینهها به غیر از Offset کی فریم ایجاد نکنید. برای Offset نیز، CTI را در ابتدا با عدد صفر و چند بازه جلوتر روی 100 تنظیم کرده و Play کنید تا حرکت متن را ببینید.
میتوانید با تغییر مقادیر، انیمیشنهای متنوعی را بوجود آورید. اگر برای گزینه End هم کی فریم ایجاد کنید و در ابتدا مقدار صفر و در انتها مقدار 100 را به آن اختصاص دهید، حالت متفاوتی را هنگام اجرای کار خواهید دید. میتوانید با افزایش مقدار Scale در ابتدا و کاهش آن در انتها، کی فریمهایی ایجاد کنید. به کمک CTI میتوانید کی فریمها را با دقت بالاتری روی هم منطبق کنید.
ترکیب چند Animate
اکنون میخواهیم سه Animate را با یکدیگر ترکیب کنیم. برای انجام این کار، ابتدا با ابزار Text متنی شامل اعداد صفر تا 9 را تایپ کنید و در لیست بازشوی آن، از قسمت Animate، گزینههای Scale، Skew و Anchor Point را انتخاب کنید. Anchor Point را جابهجا کنید تا متن در وسط صفحه قرار گیرد. سپس با تغییر مقدار عددی هر سه گزینه، تغییرات لازم را روی کار اعمال کنید. اگر به هنگام کار، متن از صفحه خارج شد، مقدار Anchor Pointرا مجدداً تغییر دهید تا تنظیمات به درستی انجام شود. در بخش Range Selector گزینه End را یک عدد کاهش دهید و Offset را مانند حالت قبل تغییر دهید تا ساخت انیمیشن در نرم افزار افترافکت انجام شود.
اکنون کار را اجرا کرده و حرکت متن را مشاهده کنید. با تغییر Anchor Point میتوانید متن را از صفحه خارج و مجدداً به داخل صفحه برگردانید و حالت متفاوتی را ایجاد کنید. میتوانید با ایجاد کی فریمهای جدید، نوع دیگری از حرکت را داشته باشید. فقط به این نکته توجه داشته باشید که اگر مقادیر برای دو گزینه Start و End با یکدیگر برابر باشد، تغیرات اعمال شده روی سایر گزینهها، قابل نمایش نخواهد بود.
ایجاد Animator در افترافکت
اکنون میخواهیم از ترکیب چند Animate استفاده کرده و یک Animator ایجاد کنیم. ابتدا با ابزار Text متنی شامل اعداد صفر تا 9 را تایپ کنید و در لیست بازشوی آن، از قسمت Animate، گزینههای Scale، Rotation و Anchor Point را انتخاب کنید و به آنها مقدار دهید. سپس از بخش Range Selector مقدار End را 9 در نظر بگیرید و به وسیله Offset انیمیشن ایجاد کنید. با Play کردن میتوانید نتیجه نهایی را ببینید.
همچنین میتوانید به جای استفاده از Offset، از گزینه End برای ساخت انیمیشن در نرم افزار افترافکت استفاده کنید. برای انجام این کار، ابتدا مقدار Offset را Reset کرده، در ابتدا گزینه End را صفر و در انتها 100 در نظر بگیرید و برای هر یک، کی فریمی ایجاد کنید. حال مجدداً کار را Play کنید. میتوانید با تغییر مقادیر هر یک گزینهها، انیمیشنهای متنوعی را بوجود آورید. توجه داشته باشید که در اضافه کردن گزینههای Animate هیچگونه محدودیتی ندارید و با ترکیب آنها میتوانید Animate های زیبایی را خلق کنید.
ساخت انیمیشن سه بعدی در افترافکت
در این بخش میخواهیم به آموزش ساخت انیمیشن سه بعدی در افترافکت برای متنها بپردازیم. این کار را متحرکسازی متن در افترافکت نیز مینامند. ابتدا یک Composition را با نامی دلخواه ایجاد کنید. ابزار Text را انتخاب کرده و در صفحه کلیک کنید. سپس اعدا صفر تا 9 را تایپ نمائید. با فعالسازی ابزار Selection متن را در وسط مانیتور تنظیم کنید. اگر دقت داشته باشید، فایل متنی در قسمت تایم لاین برای شما به نمایش درخواهد آمد. اکنون گزینه 3D Layers را برای آن فعال کنید و از قسمت Animate حالتی را به آن بیافزایید.
برای نمونه میتوانید گزینه Position را اضافه کنید. بدین ترتیب در لایه Animator 1، این گزینه برای شما نمایش داده خواهد شد که شامل دو مقدار عددی است. این بدان معنا میباشد که حالت سه بعدی هنوز برای آن فعال نشده است. در نتیجه لازم است از قسمت مربوط به Animate گزینه Enable Per-Character 3D را انتخاب کنید. خواهید دید که گزینهها در حالت سه بعدی قرار میگیرند و شامل سه عدد خواهند بود.
میتوانید حالتهای مختلف دیگری همچون Scale و Rotation را به کار خود در ساخت انیمیشن در نرم افزار افترافکت اضافه کنید. پس از فعالسازی گزینه Enable Per-Character 3D تمام حالتهای اضافه شده، سه بعدی خواهند بود که میتوانید با تغییر مقدار عددی هر کدام، متن را در راستای هر یک از محورهای X، Y و Z تغییر دهید و از بخش Range Selector انیمیشن ایجاد کنید.
مثال
به عنوان نمونه برای سه گزینهای که در بخش قبل به کار خود اضافه کرده بودید، تغییرات مورد نظر را اعمال کنید. برای گزینه End، CTI را به ابتدا برده و یک کی فریم با مقدار صفر ایجاد کنید و چند بازه جلوتر، کی فریم دیگری با مقدار 100 ایجاد کنید. بدین ترتیب یک انیمیشن ایجاد کردهاید که میتوانید با فشردن Space از صفحه کلید، کار را اجرا و مشاهده کنید.
میتوانید برای Offset نیز کی فریم ایجاد کنید، بدین ترتیب که CTI را به ابتدا برده و یک کی فریم با مقدار صفر ایجاد کنید و چند بازه جلوتر، کی فریم دیگری با مقدار 100 ایجاد کنید. بدین ترتیب انیمیشن دیگری ایجاد خواهد شد که اجرای کار آن را مشاهده خواهید کرد. همچنین میتوانید مقدار عددی دو کی فریم را با یکدیگر جابهجا کنید. یعنی مقدار 100 را برای ابتدا و مقدار صفر را برای انتها در نظر بگیرید و حالت برعکسی را ایجاد کنید.
با تغییر مقدار عددی هر یک گزینهها، میتوانید انیمیشنهای متنوعی را خلق کنید. به عنوان نمونه برای اعداد در راستای یکی از محورها، تعداد دور مشخص کنید و یا Scale کار را تغییر دهید.
ایجاد دوربین در حالت سه بعدی
در خصوص متنهای سه بعدی، میتوانید از دوربین نیز استفاده کنید. برای ایجاد دوربین در حالت سه بعدی و ساخت انیمیشن در نرم افزار افترافکت، در قسمت خالی از تایم لاین راست کلیک و از New گزینه Camera را انتخاب کنید. حالت دو نقطهای را فعال و Ok کنید. با انتخاب ابزار دوربین از نوار ابزار بالای صفحه، همانطور که قبلاً اشاره کردیم، میتوانید زاویه نمایش دوربین را به دلخواه تغییر دهید و با اجرای کار، نتیجه را ببینید.
اکنون با استفاده از کلیدهای ترکیبی Ctrl+Shift+Y به پنجره Camera Setting دسترسی خواهید داشت که در آن تنظیمات مربوط به دوربین قرار دارد. گزینه Enable Depth of Field را فعال کنید و مقدار Aperture را افزایش دهید تا متن به حالت بلوری درآید. سپس برای F_Stop مقدار 1 را در نظر بگیرید و Ok کنید. کار را play کرده و نتیجه را ببینید.
در این بخش میتوانید از Solid ها هم استفاده کنید. با راست کلیک از بخش New گزینه Solid را انتخاب کنید. حالت 3D Layers را برای آن فعال کنید و لایه آن را بعد از لایه متن قرار دهید. همچنین در مانیتور هم آن را پشت متن تنظیم کنید.
از قسمت Animate حالت RGB را انتخاب کرده و و گزینه Fill Color را به کار بیافزایید و تغییرات دلخواه را ایجاد کنید. همچنین میتوانید فونتهای مختلفی را انتخاب کرده و پس از تنظیم زاویه نمایش دوربین از کار اجرا بگیرید.