فهرست مطالب
چگونه رزولوشن عکس را پیدا کنیم؟
اگر تا کنون به تصاویر نشان داده شده در نمایشگرهای گوشی، مانیتور، تلویزیون و … دقت کرده باشید و یا این که میزان کیفیت یک تصویر برایتان حائز اهمیت بوده، کلمه رزولوشن به گوشتان خورده است. احتمالاً این سؤالات در ذهنتان نقش بسته که منظور از رزولوشن بنر چیست؟ میزان رزولوشن پوستر تبلیغاتی چند است؟ و آیا میزان رزولوشن تأثیری در وضوح تصویر دارد؟ در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا علاوه بر آشنایی با مبحث رزولوشن، به تمامی این سؤالات پاسخ دهیم.
آشنایی با رزولوشن بنر
رزولوشن عبارت است از میزان تراکم و تعداد پیکسلهای موجود که در هر اینچ استفاده شده است. برای مثال میتوان چنین گفت که اگر میزان رزولوشن یک گوشی 365 است، بدان معنا است که در هر اینچ از صفحه نمایش آن، 365 نقطه یا پیکسل استفاده شده است. واحد سنجش رزولوشن، DPI (Dot Per Inch) نام دارد که مخفف نقطه در اینچ است. حال هر چه تعداد این پیکسلها افزایش یابد، به همان اندازه وضوح تصویر نیز افزایش خواهد یافت. از آنجایی که پیکسلها ساختار مربعی شکل دارند، وقتی تعداد آنها کم باشد یا به اصطلاح تراکم خوبی نداشته باشند، به راحتی میتوانید با چشم غیر مسلح، بریدگیهای آن را ببینید.
میزان رزولوشن مناسب برای بنرهای مختلف
همانطور که میدانید اولین گام در طراحی بنر انتخاب مناسب رزولوشن است. انتخاب اشتباه رزولوشن، ممکن است باعث خراب شدن کارتان شود. البته توجه داشته باشید که کیفیت یک عکس علاوه بر رزولوشن، به سایز عکس نیز وابسته است. به یاد داشته باشید که رزولوشن مناسب برای بنرهای چاپی با رزولوشن مناسب برای بنرهای موجود در وب سایتها متفاوت بوده و عبارت است از :
-
1. میزان رزولوشن برای بنر و طراحی های چاپ افست
برای آن دسته از عکس هایی که قرار است چاپ افست شوند، میبایست فایلها با سایز اصلی و رزولوشن DPI 300 طراحی گردند. چرا که اگر با رزولوشن پایینتری طراحی شوند، هر چند که در کامپیوتر خوب به نظر میرسند اما کیفیتشان در چاپ افت خواهد کرد. به خصوص نوشتهها دیگر کیفیت خوبی نخواهند داشت. حتماً به این نکته دقت داشته باشید که در ابتدای کار رزولوشن را درست تنظیم کنید، زیرا اگر در انتهای کار میزان آن را بالا ببرید، فایدهای نخواهد داشت.
-
2. میزان رزولوشن بنر برای چاپ و پلات
از آنجایی که بنرها و پلاتها معمولاً در سایزهای بزرگ چاپ میشوند، سایز فونتهای آنها بسیار بزرگتر از فایلهای چاپ افست انتخاب میشوند. از این رو در عکس هایی که برای چاپ بنر یا پلات انجام میشوند، نیازی نیست که با رزولوشن 300 آنها را طراحی کنید، چرا که حتی اگر این کار را هم انجام دهید، به هنگام چاپ میزان رزولوشن بنر را پایین میآورند تا ارسال فایل به پلاتر با سرعت بالاتری انجام شود. در فایلهای مورد نیاز برای چاپ فضای داخلی (Indoor)، رزولوشن DPI 170 و برای چاپ فضای خارجی (Out Door) که اغلب روی بنر و فلکسی انجام میشوند، رزولوشن DPI 120 انتخاب میشود.
-
3. میزان رزولوشن بنر برای سايت و اينترنت
رزولوشن استاندار بنر در طراحی برای وب سایتهای اینترنتی DPI 172 است. بنابراین نباید از هیچ رزولوشن دیگری در طراحیهای خود برای اینترنت استفاده کنید، چرا که نتیجه کار شما را خراب خواهد کرد. رزولوشن بنر سایت از اهمیت بسیار بیشتری نسبت به سایر پوسترها برخوردار است.
نکاتی درباره رزولوشن بنر در فتوشاپ
میزان رزولوشن بنر در فتوشاپ ، به سایز آن وابسته است. هر چه ابعاد پوستر بزرگتر باشد، رزولوشن در نظر گرفته شده پایینتر خواهد بود. از آنجایی که بنرها در سایز بزرگتری چاپ شده و بالطبع از فاصله دورتری دیده میشوند به رزولوشن بالایی نیاز ندارند، زیرا تعداد پیکسل های استفاده شده در این بنرها بسیار زیاد است. به عبارتی رزولوشن بالا در بنرهایی با ابعاد بزرگ، باعث تار یا بیکیفیت دیده شدن بنر تبلیغاتی خواهد شد. حال به رزولوشن بنرهای مخصوص بیلبورد فکر کنید. اولین نکتهای که باید به آن توجه داشته باشید، میزان فاصلهای است که مخاطب قرار است آن را ببیند. به عبارت دیگر، فاصله میان مخاطب تا بیلبورد، یکی از مهمترین فاکتورها برای تصمیمگیری میزان رزولوشن عکس است. توجه داشته باشید که DPI مناسب برای فواصل مختلف بین مخاطبان تا بیلبوردها عبارت است از :
- فواصل نزدیک (5/0 تا 1 متر): DPI 200
- فواصل نزدیک تا متوسط (1 تا 3 متر): DPI 150
- فواصل متوسط تا دور (3 تا 6 متر): DPI 100
- فواصل دور (6 متر به بالا): DPI 75
سخن پایانی
در این مطلب با مفهوم رزولوشن آشنا شدیم و دانستیم به میزان تراکم و تعداد پیکسل های موجود که در هر اینچ از تصویر، رزولوشن میگویند. انتخاب مناسب رزولوشن جزء اولین گامهای شروع طراحی است و انتخاب اشتباه آن میتواند منجر به خراب شدن نتیجه نهایی کار گردد. از این رو پیشنهاد ما به شما این است که با توجه به گوناگونی و تفاوت زیاد دستگاههای پلاتر، قبل از هرگونه طراحی، با چاپخانهای که قصد دارید فایل را برای چاپ به آنجا بدهید هماهنگ کنید و رزولوشن کار را با آنها چک کنید تا بهترین خروجی را دریافت کنید. اما در خصوص میزان رزولوشن بنرهای استفاده شده در فضای اینترنت کار سادهتر خواهد بود و نگرانیای در خصوص کیفیت چاپ وجود نخواهد داشت.