وبلاگ

قوانین سئو متن | ۱۰ مورد از مهمترین قوانین سئو (SEO) در متن

قوانین سئو متن (SEO)

اگر قصد نوشتن یک نامه برای دوستان خود را دارید نیازی به استفاده از قوانین خاصی نیست. چراکه دوستان شما اشخاص حقیقی بوده و دارای درک و شعور هستند. اما ربات‌ های گوگل بدون رعایت قوانین سئو متن قادر به درک مطلب شما نیستند.

در واقع موتورهای جستجو بر اساس الگوریتم‌های خاصی مطالب را درک می‌کنند.

مثلا یک شخص حقیقی با خواندن یک متن به صورت کامل به موضوع اصلی آن پی خواهد برد. اما این قضیه در موتورهای گوگل فرق دارد.

آنها فقط و فقط با کدها و گراهایی که به آنها داده می‌شود قادر به درک موضوع متن خواهند بود. اما چه کدهایی؟

با ما همراه باشید تا شما را با این کدها آشنا کنیم.

آشنایی با قوانین سئو متن در افزونه یوست

تجربه نشان داده است که بهترین ابزار برای سئو کردن متن افزونه یوست (Yoast) است.

این افزونه تمام نکاتی که باید در محتوا رعایت شود را به شما نشان می‌دهد. طوری که اگر یکی از آنها را به درستی رعایت نکنید به شما اخطار می‌دهد.

۱٫  انتخاب کلمه کلیدی کانونی

اولین گام در اصول seo انتخاب کلمه کلیدی کانونی است. کلمه کلیدی به گوگل می‌گوید که موضوع اصلی شما در رابطه با چیست.

برای یافتن کلمه کلیدی می‌توانید از ابزارهای زیر استفاده کنید:

  • ابزار Rank Tracker بر اساس آخرین قوانین سئو متن
  • ابزار کنسول جستجوی گوگل
  • ابزار Google Ads Keyword Planner
  • ابزار Google Trends
  • سایت AnswerThePublic
  • ابزار Keyword Tool Dominator
  • Google Correlate
  • ابزار Keywords Everywhere طبق آخرین اصول seo

طبق آخرین تغییرات قوانین گوگل حداقل باید ۰٫۸ درصد از محتوا را کلمات کلیدی شامل شوند.

یعنی در یک متن ۱۰۰۰ کلمه‌ای باید حداکثر ۸ بار از کلمه کلیدی به صورت پراکنده استفاده کرد.

۲٫  انتخاب عنوان از مهمترین قوانین سئو متن

در انتخاب عنوان باید دقت کنید که عنوان شما شامل حداقل ۴۵ کاراکتر باشد.

کلمه کلیدی کانونی نیز حتما باید در ابتدای عنوان لحاظ شود. این کار باعث می‌شود تا خزنده ‌های گوگل به راحتی از موضوع متن آگاه شوند.

فراموش نکنید که عنوان باید با سلیقه کاربر نیز همسو باشد.

یعنی طوری نشود که فقط برای خزنده‌های گوگل عنوان انتخاب کنید. عنوان متن باید زیبا، جذاب و چالشی باشد.

بهترین عنوان‌های جذاب ساختار زیر را دارند:

  • ۱۰ مورد از بهترین…
  • آشنایی با نکات طلایی…
  • بهترین نکاتی که درباره فلان چیز باید بدانید
  • سیر تا پیاز…
  • آشنایی با صفر تا صد…
  • چند نمونه از بهترین…
  • و غیره

۳٫  استفاده از کلمات LSI

اهمیت کلمات LSI به قدری است که بدون آنها هرگز نمی‌توان ربات‌های گوگل را با متن آشنا کرد.  یا به عبارتی متن را SEO کرد.

فرض کنید می‌خواهید راجع به شیر یک مطلب بنویسید. چگونه می‌خواهید به ربات‌های گوگل بفهمانید که منظور شما شیر پاستوریزه است؟

گوگل از کجا باید بفهمد که منظور شما شیر جنگل است یا شیر آب یا شیر پاستوریزه!

خیلی ساده با رعایت قوانین سئو متن و کلمات مرتبط (LSI) به خزنده‌های گوگل منظور خود را می‌رسانیم. برای این کار باید در متن خود از کلمات LSI زیر استفاده کنیم:

  • چربی
  • پاستوریزه
  • استلریزه
  • خواص شیر
  • پروتئین
  • لاکتوز
  • و غیره

هنگامی که خزنده‌های گوگل این کلمات را در متن پیدا کنند خیلی راحت منظور شما را متوجه خواهند شد.

۴٫  انتخاب تصویر شاخص برای متن

تصویر شاخص با تصاویر داخل متن فرق دارد. این تصویر در واقع تصویر SEO سایت است.

خیلی ساده در کادر سمت چپ به دنبال قسمت افزودن تصویر شاخص باشید.

سپس با انتخاب تصویر مورد نظر در قسمت متن جایگزین تصویر کلمه کلیدی کانونی را جایگزین کنید.

اینگونه خزنده‌های گوگل متوجه می‌شوند که تصویر گویای چه موضوعی است.

حداقل ۰٫۴ درصد از متن را نیز باید تصاویر تشکیل دهند. یعنی برای یک مطلب ۱۰۰۰ کلمه‌ای باید ۴ تصویر در نظر گرفت.

تصاویر را نیز به صورت پراکنده در متن قرار دهید.

۵٫  تعداد کلمات – از جمله قوانین سئو متن

تجربه نشان داده است که گوگل تنها مطالب بیش از ۳۰۰ کلمه‌ای را ایندکس کرده است.

این نشان می‌دهد که گوگل به تعداد کلمات اهمیت ویژه‌ای قائل است. گوگل متون طولانی را خیلی دوست دارد.

طبق آمار، گوگل به مطالبی امتیاز ویژه قائل است که بیش از ۲۰۰۰ کلمه داشته باشند.

۶٫  استفاده از تگ‌های درست

از تگ H1 فقط و فقط برای عنوان اصلی خود استفاده کنید.

از سایر تگ‌ها می‌توانید هر چقدر که خواستید استفاده کنید.

البته فراموش نکنید در صورتی می‌توانید از تگ H3 استفاده کنید که در عناوین قبلی حتما از تگ H2 استفاده کرده باشید.

در غیر این صورت گوگل مطلب شما را دیر یا زود پنالتی خواهد کرد.

حتی المقدور از تگ H4 به بعد نیز استفاده نکنید. زیرا هیچ سودی برای سئو که ندارند هیچ، حتی می‌توانند به سئو متن نیز ضربه بزنند.

۷٫  نوشتن متا تگ یا همان متای توضیحات

متا توضیحات یکی دیگر از قوانین سئو متن است.

متای توضیحات باید بین ۲۵ الی ۲۹ کلمه باشد. البته اگر طول برخی کلمات زیاد باشند، ۲۰ کلمه نیز کافی خواهد بود.

کلمه کلیدی کانونی نیز حتما باید در اوایل جمله وجود داشته باشد.

سعی کنید از علائم نگارشی در متای توضیحات استفاده نکنید و جمله را یک سره تا انتها ادامه دهید.

۸٫  انتخاب نامک (URL)

حتما برای نوشته خود از یک نامک کوتاه و خوانا استفاده کنید.

در خصوص انتخاب نامک فارسی و انگلیسی بین سئوکاران اختلاف نظر وجود دارد.

به گونه‌ای که برخی معتقدند نامک فارسی بهتر است و برخی به نامک انگلیسی اعتقاد دارند.

اما، اگر به یوست باشد او کلمه کلیدی کانونی را بهترین نامک می‌داند. بهتر است نامک کوتاه و با خط فاصله (-) باشد نه با آندرلاین (_).

۹٫  درج لینک خروجی

طبق قوانین سئو متن حداقل باید یک لینک خارجی در متن شما باشد.

برای این کار می‌توانید برخی از کلمات را به سایت‌های دیگر لینک کنید.

توجه کنید که هرگز سایت‌های ایرانی و رقیب را برای این کار انتخاب نکنید.

بهترین سایت برای لینک دهی خارجی ویکی پدیا است. مثلا اگر در متن راجع به شیر پاستوریزه حرف می‌زنید یکی از کلمات LSI را به ویکی پدیا لینک کنید.

۱۰٫ درج لینک داخلی

می‌رسیم به مهمترین بخش در اصول سئو متن !

یک خانه را در نظر بگیرید که دارای اتاق‌های فراوانی است. شما چگونه می‌توایند به این اتاق‌ها دسترسی پیدا کنید؟

جواب واضح است! از طریق راهرو.

اگر صفحات مختلف سایت را نیز به این اتاق‌ها تشبیه کنیم، باید برای آنها راهرو در نظر بگیریم.

گوگل یا مخاطب از کجا بفهمد که شما ۲ سال پیش یک مطلب عالی منتشر کرده‌اید؟

بله! با لینک سازی به آنها مسیر را نشان می‌دهیم.

4.9 11 votes
امتیاز دهی
اشتراک در سایت
اطلاع از
guest
5 نظرها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین نظر
Inline Feedbacks
دیدن همه نظرات
بهنام شجاعی
بهنام شجاعی
9 months قبل

فقط این ۱۰ اصل برای سئو کردن متن ملاکه؟

سحر
سحر
9 months قبل

واقعا ممنونم. هیچ کدوم از سایت ها به این خوبی درباره قوانین سئو متن مطلب ننوشته بودن. کاملا دقیق و جامع

امیرحسین
امیرحسین
7 months قبل

بسیار عالی