فهرست مطالب
این مقاله براساس راهنما و دستورالعمل وبسایت گوگل در خصوص ساخت کمپین تبلیغات بنری گوگل نوشته شده است. دستورالعملهایی که در ادامه آمده، بخشی از تغییراتی هستند که Google Ads برای تجربه کاربری جدید خود در سال 2024 اجرا خواهد کرد. اگر شما هنوز از نسخه قدیمی Google Ads استفاده میکنید، توصیه میکنیم این مطلب را تا انتها مطالعه کنید تا از تغییرات آینده قوانین و الگوهای تبلیغات بنری گوگل ادز (Display campaign) مطلع شوید.
راه اندازی کمپین تبلیغات نمایشی گوگل
تبلیغات نمایشی گوگل، که به نام تبلیغات Google Display نیز شناخته میشود، از مزایای بسیاری برخوردار است. این تبلیغات به تبلیغدهندگان اجازه میدهند تا تصاویر، ویدیوها و پیامهای خود را در وبسایتها و برنامههای مختلف نمایش دهند.
مزایای اصلی تبلیغات نمایشی گوگل شامل رسیدن به مخاطبان گسترده، افزایش شناخت برند، افزایش ترافیک وبسایت، تنوع فرمتهای تبلیغی، و امکان هدفگذاری دقیق بر اساس سلیقه و علاقههای کاربران میشود. توجه داشته باشید که انتخاب مناسب سایز بنرهای گوگل ادز در افزایش ترافیک سایت شما نقش تاثیرگذاری ایفا میکند. لذا ابعاد مناسبی برای بنرها و تبلیغات خود انتخاب کنید.
برای ساخت اکانت، میبایست به سایت ads.google.com بروید و با کلیک روی گزینه «Start now» بالا سمت راست نوار، کمپین خود را آغاز کنید. بعد از کلیک گزینه استارت، گوگل ادز از شما اطلاعات جیمیل (نام کاربری و رمز عبور) را درخواست میکند که باید آنها را به درستی وارد کنید.
سپس، با تایید شماره تماس خود از طریق کدی که از سوی گوگل به شماره موبایل شما ارسال شده است، به صورت خودکار وارد پنل کاربری خود در گوگل ادز میشوید. اکنون، نوبت این میرسد که طبق دستورالعملهای زیر که همگی براساس آخرین تغییرات گوگل ارائه شده است، کمپین تبلیغات نمایشی خود را راه اندازی کنید.
1. ساخت کمپین تبلیغات بنری گوگل ادز
شما میتوانید با ایجاد کمپین تبلغاتی بنری در پلتفرم گوگل ادز، خیلی سریع کسب و کار خود را به مخاطبان معرفی کنید. اما، قبل از ایجاد کمپین، باید هدف خود را تعیین کنید. هدف میتواند مرتبط با اهداف تجاری شما باشد. برای مثال، اگر میخواهید بازدید سایت خود را افزایش دهید، هدف کمپین "ترافیک وبسایت" خواهد بود. لذا، انتخاب هدف مناسب با اهداف تبلیغاتی شما باید همسو باشد.
- در حساب Google Ads خود، ابتدا بر روی آیکون کمپینها (Campaigns) کلیک کنید .
- پس از آن، روی گزینه "Campaigns" در منوی کمپینها کلیک کنید.
- حالا بر روی دکمه "افزودن" (plus) کلیک کنید و سپس گزینه "کمپین جدید" (New campaign) را انتخاب کنید.
- یکی از گزینههای فروش (Sales)، سرنخها (Leads)، ترافیک وبسایت (Website traffic) یا شناخت برند و دسترسی (Brand awareness and reach) را انتخاب کنید.
- اگر هدف خاصی در ذهن ندارید، میتوانید همچنین گزینه "ایجاد کمپین بدون راهنمایی هدف" (Create a campaign without a goal’s guidance) را انتخاب کنید.
- سپس نوع کمپین را به "نمایشی" (Display) تغییر دهید.
- نوع کمپین را به "کمپین نمایش استاندارد" (Standard display campaign) تنظیم کنید.
- آدرس وبسایت کسب و کار خود را وارد کنید.
- یک نام برای کمپین خود انتخاب کنید.
- سپس بر روی دکمه "ادامه" (Continue) کلیک کنید.
2. تنظیمات عمومی کمپین
در مرحله دوم، شما باید تنظیمات کمپین خود را سفارشی کنید. تنظیمات کمپین به شما اجازه میدهند تا زبان و مکان نمایش بنرهای شما تعیین شوند. همچنین میتوانید میزان نمایشدهی بنرهای خود به یک کاربر خاص را تعیین کنید، از نمایش تبلیغات خود در محتواهایی که با برند شما مطابقت ندارد جلوگیری نمایید، تاریخ شروع و پایان کمپین خود را تعیین و دیگر تنظیمات مرتبط را اعمال کنید.
- در اینجا موقعیتهای جغرافیایی را برای نمایش تبلیغات بنری خود محدود کنید. متاسفانه گوگل ایران را تحریم کرده و نام کشورمان در آن دیده نمیشود. به همین خاطر میبایست موقعیت جغرافیایی نمایش بنرهای خود را روی تمام کشورها و مناطق (All countries and territories) تنظیم کنید.
- شما باید زبان مورد نظر برای نمایش تبلیغات متنی را نیز تعیین کنید. طبیعتا زبان کمپین تبلیغات بنری گوگل ادز شما باید فارسی باشد. اگر هم قصد تبلیغ محصولات خود به خارجیزبانها دارید، میتوانید گزینه زبان انگلیسی را نیز اضافه کنید.
- گردش تبلیغات (Ad rotation): در این بخش، شما میتوانید بنر تبلیغات خود را مدام جابجا و میزان نمایشدهی آن را مدیریت کنید.
- زمانبندی تبلیغات (Ad schedule): در این بخش، شما میتوانید یک برنامه زمانی معین برای نمایش تبلیغاتتان تنظیم کنید. با این کار تبلیغات شما فقط در زمانهای تعیین شده نمایش داده میشوند.
- دستگاهها (Devices): اگر میخواهید تبلیغات شما تنها در برخی دستگاههای خاص (مانند موبایل، تبلت یا دسکتاپ) نمایش داده شوند، این تنظیم به شما کمک میکند تا دستگاهها را محدود و سفارشیسازی کنید.
- تنظیمات ردیبابی لینک (Campaign URL options): با فعال کردن این گزینه متوجه خواهید شد که مخاطبان از کدام وبسایتها وارد لینک تبلیغ بنری شما شدهاند.
- مدیریت نمایش تبلیغ در محتوا (Content exclusions): با این تنظیم میتوانید از نمایش تبلیغات خود در محتوایی که با برند شما ارتباط معنایی ندارد، جلوگیری کنید.
- تبلیغات پویا (Dynamic ads): این تنظیم به شما امکان میدهد یک فید محصول به کمپین اضافه کنید تا تبلیغات شما بر اساس مشاهدههای کاربران در وبسایت یا برنامه شما شخصیسازی شود.
- تاریخ شروع و پایان (Start and end dates): با تنظیم تاریخ شروع و پایان دقیق کمپین تبلیغاتی، میتوانید در بودجه خود صرفهجویی کنید.
- نرخ تبدیلها (Conversions): با تنظیم نرخ تبدیلها، گزارش کمپین خود مبنی بر نحوه تعامل کاربران را سفارشیسازی میکنید.
3. تنظیم بودجه و استراتژی قیمتگذاری
مهمترین نکته در اینجا این است که باید بودجه و استراتژی مناسبی را بر اساس اهداف تبلیغاتی خود انتخاب کنید. برای مثال، اگر هدف شما افزایش تعداد کلیک از سوی کاربران است، میبایست بودجه بیشتری جهت افزایش تعداد نمایش تبلیغات اختصاص دهید. اما اگر هدفتان افزایش نرخ تبدیل است، استراتژی قیمت گذاری هوشمند (Smart biding strategy) ممکن است برای بهینهسازی هزینهها و کیفیت ورودی بازدیدکنندگان مهمتر باشد.
- بودجه روزانه خود را وارد کنید. این مبلغ میانگین مقداری است که میخواهید هر روز هزینه کنید.
- حداکثر مبلغی که در هر ماه پرداخت میکنید، معادل بودجه روزانه شما ضربدر 30.4 (میانگین تعداد روزهای یک ماه) است. برخی روزها ممکن است بیشتر یا کمتر از بودجه روزانه خود هزینه کنید.
- استراتژی قیمت گذاری هوشمند خود را انتخاب کنید. در کمپینهای بنری، به صورت خودکار یک استراتژی قیمت گذاری هوشمند بر اساس هدف کمپین شما پیشنهاد میشود. اگر نمیخواهید از استراتژی پیشنهادی استفاده کنید، میتوانید به صورت دستی یک استراتژی دیگر انتخاب کنید:
- استراتژیهای قیمت گذاری هوشمند: هزینه به ازای اقدام (target CPA)، حداکثرسازی نرخ تبدیل (Maximize conversions)
- استراتژیهای قیمت گذاری خودکار: حداکثرسازی نرخ کلیکها (Maximize clicks)، قابل مشاهده بودن تبلیغ (Viewable CPM)
- استراتژیهای قیمت گذاری دستی: هزینه به ازای هر کلیک (CPC)
4. انتخاب استراتژی هدف گذاری مناسب
کمپینهای تبلیغات بنری در Google Ads امکانات متعددی برای دستیابی به مخاطبان به شما ارائه میدهند. شما با این کار میتوانید:
- به Google Ads اجازه دهید بهترین مخاطبان را به صورت بهینه برای شما پیدا کند.
- معیارهای اضافی مانند جزئیات مخاطب (شامل جنسیت، سن، موقعیت جغرافیایی و ...) یا کلمات کلیدی (که به عنوان "سیگنالهای هدف" نیز شناخته میشوند) را به استراتژی هدفگذاری اضافه کنید تا معیارهای مشابه برای نمایش تبلیغات خود پیدا کنید.
- به جای استفاده از هدفیابی بهینهسازی شده، سیگنالهای هدفگیری را انتخاب کنید که برای کمپین شما بیشترین اهمیت را دارند و به شما نتایج بهتری را ارائه میدهند.
اگر تمایلی برای دریافت اطلاعات اضافهتر از کاربران هدف ندارید، گزینه Next را انتخاب کنید.
برای افزودن سیگنالهای هدف:
- گزینه افزودن هدف گذاری (Add targeting) را انتخاب کنید.
- سپس سیگنالهای هدف (targeting signals) خود را انتخاب کنید.
- این گزینه (اختیاری) است؛ برای غیرفعال کردن هدفگذاری بهینه شده، ابتدا سیگنالهای هدفگذاری را اضافه کنید، بخش هدفگذاری بهینهسازی (Optimized targeting) را گسترش دهید، و سپس تیک گزینه "استفاده از هدفگذاری بهینهسازی" را حذف کنید.
- در پایان گزینه Next را انتخاب کنید.
نکته: انتخاب هدفگذاری مناسب بستگی به اهداف و نیازهای شما دارد. در اینجا توصیههایی برای انتخاب مناسبترین گزینه آورده شده است:
- اگر میخواهید در حین رسیدن به اهداف خود، به مشتریان جدید و مرتبط دسترسی پیدا کنید و نیازی به انتخاب مخاطب خاص ندارید، هدفگذاری بهینه را فعال نگه دارید. در این حالت، Google Ads به صورت خودکار نزدیکترین مخاطبان به اهداف شما را پیدا میکند و تبلیغات شما را به آنها نمایش میدهد.
- اگر میخواهید به مخاطبان جدید و مرتبط دسترسی پیدا کنید و افراد خاصی را مد نظر دارید، سیگنالهای هدفیابی را به کمپین اضافه کنید و هدفیابی بهینه را فعال نگه دارید. این به شما امکان میدهد تا به صورت دقیقتر به مخاطبان مورد نظر خود برسید.
- اگر نمیخواهید به دنبال مشتریان جدید باشید و مخاطبان فعلی خود را هدف قرار دهید، میتوانید هدفگذاری بهینه را خاموش کنید و از بخشهای داده فعلی خود استفاده کنید. در این صورت، شما بدون این که دنبال مخاطبان هدف باشید، صرفا تبلیغات بنری خود را به تمام مخاطبان (چه آنهایی که با اهداف شما مرتبط هستند یا خیر) ادامه میدهید.
بهترین گزینه بستگی به هدف نهایی کمپین و استراتژی تبلیغاتی شما دارد، بنابراین با توجه به اهداف خود، گزینهی مناسب را انتخاب کنید.
5. ایجاد تبلیغات بنری واکنشگرا
شما میتوانید انواع مختلفی از تبلیغات نمایشی واکنشگرا در کمپین گوگل ادز ایجاد کنید. این کمپینها شامل درج تصاویر، تیترها، ویدئوها، لوگوها، بنر گیف تبلیغاتی و متن میشوند. با استفاده از این کمپینها و با کمک هوش مصنوعی گوگل، تبلیغاتی تعاملی و جذاب برای وبسایتها، برنامهها، یوتیوب و جیمیل ایجاد کنید.
برای بهبود کارایی تبلیغاتتان، میتوانید موارد زیر را در نظر بگیرید:
- استفاده از حداقل 5 تصویر یا بیشتر
- داشتن حداقل 2 لوگو یا بیشتر
- استفاده از حداقل 5 تیتر
- داشتن حداقل 5 توضیح متنی
- اضافه کردن یک ویدیو به تبلیغات
این اقدامات به شما کمک میکنند تا تبلیغاتتان برای مخاطبان جذابتر و تاثیرگذارتر شوند و به بهبود عملکرد کمپینهایتان کمک کنند.
پیشنهاد ما و حتی گوگل این است که برای کسب نتایج بهتر اقدام به طراحی بنرهای تبلیغات گوگل ادز جذاب توسط طراحان حرفهای کنید. محتوانایس اینجاست تا به شما کمک کند که بهترین طرحها را برای کمپینهای خود خلق کنید.
پیشنهاد ما و حتی گوگل این است که برای کسب نتایج بهتر اقدام به طراحی بنرهای تبلیغات گوگل ادز جذاب توسط طراحان حرفهای کنید. محتوانایس اینجاست تا به شما کمک کند که بهترین طرحها را برای کمپینهای خود خلق کنید.
پس از اتمام، گزینه "افزودن به گروه تبلیغات" (Add to ad group) را انتخاب کنید. سپس میتوانید برای کمپین ساخته شده یک تبلیغ بنری واکنشگرای دیگر اضافه کنید یا برای نهایی کردن کمپین خود، گزینه Next را انتخاب کنید.
6. بازبینی نهایی کمپین
در صفحه «بازبینی» (Review)، این فرصت را خواهید داشت که همه تنظیمات انتخابی خود را مرور کنید.
در صورتی که برخی تنظیمات را به درستی اعمال نکرده باشید، سیستم به شما هشدار خواهد داد و تا زمانی که آنها را اصلاح نکنید، کمپین شما ساخته نمیشود. برای برطرف کردن مشکلات، روی Fix it کلیک کنید.
بعد از اصلاح تمامی مشکلات، روی گزینه انتشار کمپین (Publish campaign) کلیک کنید.
بعد از راه اندازی کمپین تبلیغات بنری گوگل چه انتظاری داشته باشیم؟
پس از اتمام راهاندازی کمپین، ممکن است چند روز طول بکشد تا تبلیغات شما شروع به نمایش کند. تبلیغات معمولاً ظرف یک روز کاری تأیید میشوند. گزارش و آمار بازدید از کمپینهای نمایشی توسط کاربران نیز ممکن است بعد از گذشت ۷۲ ساعت در حساب Google Ads شما ظاهر شوند.
همچنین، استراتژی قیمت گذاری هوشمند شما چند روز طول میکشد تا به طور بهینه عمل کند. اگر در 14 روز اول کمپین خود نتوانستید به نتایج مورد انتظار خود دست پیدا کنید، بهتر است بودجه بیشتری برای آن در نظر بگیرید.
برای ارزیابی کمپین خود از Performance Planner استفاده کنید
Performance Planner در Google Ads یک ابزار تجزیه و تحلیل و بهینهسازی است که به تبلیغکنندگان کمک میکند تا عملکرد کمپینهای تبلیغاتی خود را بهبود ببخشند. ویژگیهای Performance Planner عبارتاند از:
- پیشبینی عملکرد: Performance Planner به شما اجازه میدهد تا عملکرد تبلیغاتی آینده خود را پیشبینی کنید. شما میتوانید متوجه شوید که با تغییر بودجه و استراتژیهای تبلیغاتی چه تأثیری بر عملکرد کمپینهایتان خواهید داشت.
- شبیهسازی تغییرات: با استفاده از Performance Planner، میتوانید تغییرات مختلفی را در بودجه، استراتژی هدفگذاری، و سایر تنظیمات کمپینهایتان اعمال کنید و ببینید که چگونه این تغییرات به عملکرد کمپینها تأثیر میگذارند.
- پیشنهادهای بهینهسازی: Performance Planner پیشنهادهایی برای بهبود عملکرد کمپینهایتان ارائه میدهد. این پیشنهادها شامل تغییرات در بودجه، هدفگذاری، و تنظیمات دقیقتر کمپینها میشوند.
- مطالعه تاثیر تغییرات: شما میتوانید مشاهده کنید که تغییرات مختلف چگونه بر عملکرد و نتایج تبلیغاتی شما تأثیر میگذارد و تصمیمات بهتری برای تبلیغات خود بگیرید.
Performance Planner به تبلیغکنندگان امکان میدهد به صورت بهینهتری برنامهریزی کنند و به نتایج مطلوبتری در تبلیغاتشان دست یابند.
منبع: وبسایت گوگل