فهرست مطالب
چه رنگی را برای بنر انتخاب کنیم؟
رنگها دارای معانی و احساسات بسیاری هستند که اگر با مفهوم آنها آشنا شوید و درک درست و عمیقی از آنها داشته باشید، با آگاهی و اطلاعات بیشتری میتوانید در جهت تبلیغات و برندینگ گام بردارید. به منظور انتخاب رنگ مناسب برای بنر باید به این نکته توجه داشته باشید که نوع تبلیغ با رنگ مورد استفاده برای طراحی، رابطهای مستقیم دارد. دقت در انتخاب رنگها بسیار حائز اهمیت است، چرا که رنگها زبان ارتباط با مخاطباند و در تبلیغات اثربخشی زیادی دارند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به شما بگوئیم «چه رنگی برای بنر خوب است ؟».
کدام رنگ برای بنر مناسب است؟
از آنجایی که رنگها نقش بسیار زیادی در تبلیغات دارند، باید توسط یک طراح حرفهای انتخاب شوند. در انتخاب رنگ مناسب برای پوستر باید به تناسب میان رنگ با متن، پیام و محصول برند توجه شود. هر رنگ در تبلیغات پیام خاصی را به مخاطب میرساند و برای هدف خاصی ایجاد میشود. از اینرو، هر برند بسته به هدفی که دارد، رنگ خاصی را برای تبلیغات خود انتخاب میکند. برای این که بدانید چه رنگی برای بنر خوب است و بهترین کاربرد را دارد، ابتدا باید هدف خود را در نظر بگیرید. سپس رنگ مؤثر را انتخاب کنید. زیرا یک بنر مناسبتی، رنگی متفاوت از پوستر معرفی خدمات خواهد داشت.
اگر رنگ بنر به درستی انتخاب شود، سلاح برنده و تأثیرگذاری خواهد بود که میتواند بر رقیبان پیشی بگیرد. یک طراح خوب میتواند با اطلاع از روانشناسی رنگها، مخاطبان خود را به سمت هدف مورد نظر هدایت کند. به عنوان نمونه اگر به دنبال ایجاد انگیزه در مخاطب است، باید از رنگهایی استفاده کند که القاءکننده هیجان است. در نتیجه باید برای انتخاب رنگ بنر تبلیغاتی ، دقت لازم را به خرج دهد. رنگهای صورتی، آبی، زرد، قرمز، بنفش، سبز، طلایی یا زرد از تأثیرگذارترین رنگهایی هستند که براساس سالها تجربه، کار گرافیکی و روانشناسی به دست آمدهاند. در بسیاری از طرحهای گرافیکی از این رنگها به صورت تکرنگ و یا ترکیبی استفاده میشود.
برای بنرهای مناسبتی که با هدف خاصی طراحی و چاپ میشوند، باید از رنگ مناسب آن استفاده کرد. به عنوان نمونه در بنرهای تبلیغاتیای که به مناسبت سال نو طراحی میشود، بهتر است از رنگ سال و یا رنگ سبز که نماد طراوت و تازگی طبیعت است استفاده کرد و یا در پوستری که برای روز جهانی صلح طراحی میشود، رنگ سفید و در کنار آن کمی سبز، بهترین گزینه برای انتخاب است.
روانشناسی رنگ ها برای پوسترهای تبلیغاتی
در این بخش به بررسی رنگهای مناسب برای بنر و کاربردهای هر یک از نظر روانشناسی میپردازیم تا بتوانید با آگاهی بیشتر بهترین رنگ را برای هدف بنر تبلیغاتی خود انتخاب کنید.
-
1. رنگ سفید
نمادی از صلح و آرامش و شادی است و جزء تأثیرگذارترین رنگها به شمار میرود. این رنگ به دلیل خنثی بودن در اغلب موارد با یک تم رنگی دیگر ترکیب میشود تا جلوه و تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد. البته اپل جزء آن دسته از برندهایی است که از رنگ به شکل ماهرانهای بهره گرفته و در محصولاتش استفاده میکند.
-
2. رنگ قرمز
بیانگر اعتماد به نفس و حساسیت بوده و رنگی تحریکپذیر به شمار میرود. از این رو در اغلب طرحهای گرافیکی مورد استفاده قرار میگیرد. این رنگ با تحریک سیستم عصبی، مخاطب را به کنجکاوی وادار میکند. به همین دلیل است که امروزه بسیاری از سازمانهای بزرگ همچون رد بول، کی اف سی، کنن، لگو، کوکا کولا، نتفیلیکس، نستله و … برای جذب مشتری، از این رنگ در پوستر تبلیغاتی و لوگوهای خود استفاده میکنند.
-
3. رنگ سبز
یکی از رنگ های مناسب برای طراحی بنر رنگ سبز است. سبز نماد رشد، طراوت و شادابی، امنیت، ثروت و آرامش است و احساس تازگی و سرزندگی را به مخاطب القاء میکند. از این بسیاری از برندهای معروف همچون استارباکس، اسپاتیفای، اسپرایت، اندروید، لاگوست و … در طراحی لوگوهای خود از رنگ سبز استفاده کردهاند. نکته مهم برای استفاده از این رنگ، رعایت حد اعتدال است. چرا که تحقیقات نشان داده استفاده بیش از حد این رنگ، میتواند احساس تنهایی و افسردگی را در مخاطب به وجود آورد و تأثیر منفی در رسیدن به هدف شما بگذارد.
-
4. رنگ آبی به عنوان رنگ مناسب برای پوستر
این رنگ بهترین گزینه برای جلب اعتماد و پایداری در مخاطب است. از این رو بسیاری از شرکتهای بزرگ مانند فیسبوک، توییتر، لینکدین، سامسونگ، اورال بی، اچ پی، اینتل، دل، اسکایپ و … از این رنگ برای لوگو و بنرهای تبلیغات خود استفاده میکنند. این رنگ با کاهش سرعت قلب و تنفس، رنگ خوبی برای مراقبت و آرامش است.
-
5. رنگ زرد
رنگ آفتاب است و به همراه خود انرژی و گرمابخشی زیادی دارد. از آنجایی که این رنگ جزء قابل توجهترین رنگها توسط چشم انسان و درخشانترین طیف قابل مشاهده است، باید در استفاده از آن دقت بسیار زیادی به خرج داد. به همین دلیل برندهایی همچون نشنال جئوگرافیک (National Geographic) که به استفاده از این رنگ میپردازند، از پس زمینه سیاه و آبی در طراحیهای خود استفاده میکنند و دوز کمتری از رنگ زرد را مورد استفاده قرار میدهند تا چشم مخاطب اذیت نشود.
اینها تنها تعدادی از رنگهای پُر کاربرد هستند که مورد بررسی قرار دادیم. به یاد داشته باشید که هر یک از رنگها طیف وسیعی دارند و باید در انتخاب آنها دقت لازم به کار برده شود.
نحوه پاک کردن رنگ از روی بنر
پس از چاپ یک بنر، ممکن است رنگ اضافی بر روی برخی از قسمتها موجب عدم نتیجه مطلوب شود و یا بر حسب اتفاق ماژیکی روی بنر کشیده شود. در اینجا به این سوال شما که «چگونه رنگ بنر را پاک کنیم؟» و یا «چگونه ماژیک روی بنر را پاک کنیم؟» پاسخ خواهیم داد.
بهترین محلول برای پاک کردن ماژیک از روی بنر، الکل است. اما برای پاک کردن رنگ از روی بنر، محلول پاک کننده رنگ pp-absبهترین خواهد بود. این محلول جهت پاک کردن چاپهایی که با رنگpp و یا رنگهای abs چاپ شدهاند، مورد استفاده قرار میگیرند اما در حالت کلی برای پاک کردن رنگ از روی کالا کارایی دارد.
سخن پایانی
در این مطلب با رنگهای مناسب برای بنر آشنا شدیم و دانستیم هر رنگ پیام خاصی را به مخاطب میرساند و برای هدف خاصی ایجاد میشود. از این رو، هر برند بسته به هدفی که دارد، رنگ خاصی را برای تبلیغات خود انتخاب میکند. شما هم برای اینکه بتوانید یک بنر مناسب و مؤثر با هدف تبلیغاتی خود طراحی کنید، با ما تماس بگیرید و سفارش خود را ثبت کنید.