وبلاگ

اصول تولید محتوا چیست؟ + ویدئو آموزشی

اصول تولید محتوا

آموزش تکنیک نگارش محتوای متنی

در دنیای دیجیتال امروز توجه به بازاریابی محتوا و افزایش ترافیک سایت امری حیاتی است. به طوری که تمام شرکت‌ها، سازمان‌ها و فروشگاه‌های مختلف باید رعایت اصول تولید محتوا را مبنای کار خود قرار دهند. بازاریابی تفاوت‌های زیادی با گذشته دارد. به گونه‌ای که وبسایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی قدرتمندترین ابزار برای تبلیغات و تجارت هستند. آن‌ها تنها با انتشار مطالب جذاب در کنار رعایت اصول تولید محتوا برای دیده شدن رقابت می‌کنند.

رقابت برای چه؟

رقابت بر سر قرار گرفتن در نتایج اولیه جستجوی گوگل و افزایش ترافیک سایت ! موتورهای جستجو سایت‌هایی را در نتایج جستجو می‌آورند که از نظر رعایت اصول سئو در سطح بالایی قرار داشته باشند. اگر شما نیز می‌خواهید از نظر سئو به یک وبسایت تمام عیار تبدیل شوید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

آشنایی با اصول تولید محتوا

 

مهمترین فاکتور برای تولید محتوا تعیین نقشه راه سایت است. بسیاری از وب‌سایت‌های زرد نظیر نمناک، ایسنا و غیره با وجود بالا بودن رتبه الکسای خود هرگز به این مسئله توجه نمی‌کنند. منظور از نقشه سایت این است که تمامی مطالب تنها مختص به یک موضوع خاص باشد. مثلا، ورزش 3 تنها بر روی محتوای ورزشی تمرکز کرده و از پرداختن به سایر موضوعات خودداری کرده است. این در حالی است که وبسایت نمناک درباره همه چیز محتوا تولید کرده است. دقیقا مانند بازار شام!

1- توجه به پرسونای مخاطب: کمک به افزایش ترافیک سایت

یکی دیگر از مهمترین اصول تولید محتوا توجه به پرسونای مخاطب است. پرسونای مخاطب تفاوت چندانی با نقشه راه سایت ندارد. زمانی که شما به خواست مخاطب خود احترام بگذارید، یعنی به پرسونای مخاطب توجه کامل کرده‌اید. پرسونای مخاطب همان چیزی است که مخاطب دنبال آن بوده و برای همان به سایت شما سر زده است! از این رو بازاریابی محتوا باید متناسب با آن صورت گیرد.

به طور مثال، یک ورزشکار به دنبال سایت‌هایی است که در آن کلمات با لحنی صمیمانه و به دور از رسمی بودن نوشته شده باشد. به طوری که یا یک پزشک یا دانشجوی رشته پزشکی هرگز علاقه‌ای به  خواندن مطالب ضعیف با گفتاری عامیانه ندارد. بلکه دوست دارد مطالبی علمی مرتبط با رشته خود را مطالعه کند. پس اگر دارای یک وب سایت هستید، ابتدا نقشه راه سایت خود را مشخص نموده و متناسب با آن پرسونای مخاطب را شناسایی کنید.

2- کپی نبودن مطالب: مهمترین اصول تولید محتوا

کافیست میلیون‌ها تومان پول را صرف سئوی سایت خود کنید. تنها با یک محتوای کپی تمامی رشته‌های شما پنبه خواهند شد.

یک خواننده محبوب را تصور کنید!

خواننده‌ای که سال‌ها با خواندن موسیقی‌های بی‌نظیر خود توانسته هواداران زیادی را مجذوب خود کند. کافیست در کارهای او تنها یک آهنگ کاور و کپی پیدا شود. او نه تنها هواداران خود را از دست داده، بلکه توسط نهادهای ذیربط به دلیل کپی‌برداری از خواننده‌های دیگر مجرم شناخته می‌شود.

موتورهای جستجوی گوگل نیز مانند این نهادها عمل کرده و با محتواهای کپی شده به شدت برخورد می‌کنند. به گونه‌ای که وبسایت شما توسط موتورهای جستجو به عنوان سارق ادبی شناخته شده و دیگر در صدر نتایج جستجو قرار نخواهد گرفت.

پس، بهتر است با استخدام نویسنده‌های مجرب اقدام به تولید انواع محتوای یونیک و غیرکپی‌ کنید.

لازم به ذکر است که شما می‌توانید با ترجمه مطالب سایر سایت‌های خارجی یک محتوای یونیک ایجاد کنید. طبق آخرین الگوریتم‌ها و اصول سئو ترجمه متون جزو مطالب کپی شده قرار نمی گیرد.

3- شیوایی قلم: کمک به بازاریابی محتوا

از دیگر اصول تولید محتوا که وبسایت شما را از سایر سایت‌ها متمایز می کند، شیوایی بیان و نحوه نگارش محتوای شماست. شما باید در قدم اول نسبت به تولید محتوای باکیفیت و روان حساسیت زیادی به خرج دهید. تا جایی که مخاطبان ترغیب به خواندن سایر مطالب سایت شما شوند. موتورهای جستجو امتیاز ویژه‌ای برای سایت‌هایی قائلند که مخاطبان در آنجا به صورت طولانی مدت حضور داشته و به گشت‌وگذار در سایت بپردازند.

ابزارهای تولید محتوا نظیر یوست برای این کار اقداماتی اندیشیده‌اند. اگر نگاهی به افزونه‌های مدیریت محتوا نظیر افزونه یوست کنید، خواهید دید که هنگام انتشار مطلب اموجی‌هایی به شکل خندان (سبز)، نارنجی (پوکر) و قرمز (غمگین) در بالای کادر نمایان می‌شوند. هر کدام از این اموجی ها بیانگر یک مسئله مهم هستند.

ایموجی سبز بیانگر این است که محتوای شما کاملاً روان و سلیس است. محتوای نارنجی به این معناست که شما نسبتا راه را درست رفته‌اید و تنها چند تغییر متحوای شما را به رنگ سبز درخواهد آورد. اما محتوای قرمز یا همان غمگین به این معناست که شما هیچ یک از اصول سئو را رعایت نکرده‌اید. برای درک بهتر موضوع و پیدا کردن ایرادات می‌توانید از راهنمای یوست استفاده کنید. زمانی که محتوای شما اموجی غمگین دریافت کند، پیشنهاداتی به شما ارائه می‌شود که با رعایت آن‌ها می‌توانید مشکل را حل کنید.

4- به موضوعات به صورت سطحی نپردازید

بسیاری از سایت‌ها تنها برای موتورهای جستجو مطلب می‌نویسند و هیچ توجهی به خواست مخاطب و بازاریابی محتوا ندارند. آنها تنها برای رفع تکلیف چند مطلب را منتشر کرده و تنها به اصول تولید محتوا و سئو پرداخته‌اند. مخاطب به این خاطر به سایت شما مراجعه کرده است که پاسخ سوال خود را دریافت کند.

یعنی شما مانند یک رستوران بین راهی برای مخاطبان عمل می‌کنید. اگر غذای شما بی‌کیفیت باشد، مشتریان هرگز به رستوران شما برنمی‌گردند. پس با تولید محتوای باکیفیت مشتری‌مداری کنید.

سخن پایانی

رعایت اصول تولید محتوا و سئو می‌تواند وبسایت شما را در صدر نتایج اولیه جستجو قرار دهد. تجربه نشان داده است که 70 درصد مخاطبان تنها صفحه اول نتایج جستجو را مشاهده می‌کنند. 20 درصد آنها سری به صفحه دوم نیز زده و تنها 10 درصد سایر صفحات را مشاهده می‌کنند.

بنابراین باید تمام تلاش خود را انجام دهید تا در نتایج اولیه موتورهای جستجو قرار بگیرید. این کار نیاز به یک برنامه‌ریزی معین دارد که تنها کارشناسان باتجربه از پس آن برمی‌آیند. مجموعه محتوانایس آماده است تا صفر تا صد سئوی سایت شما را برعهده بگیرد. به طوری که با تولید انواع محتوای یونیک و توجه به پرسونای مخاطب شما را از صفحات آخر به صفحات اولیه نتایج گوگل رهسپار می‌کند.

51 دیدگاه در “اصول تولید محتوا چیست؟ + ویدئو آموزشی

  1. بهنام شجاعی گفت:

    بسیار هم عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *