فهرست مطالب
همانطور که میدانید ماسکها یک آبجکت ثابت نیستند و تنها وظیفهشان پوشاندن یا نمایش فریمها نیست، بلکه میتوانید از آنها برای متحرکسازی عناصر نیز استفاده کنید. به عبارتی میتوانید با استفاده از ماسکها و ایجاد Kayframe در آن، اقدام به طراحی استوری موشن ، ساخت موشن گرافیک ، طراحی بنر گیف و انیمیشنهای خلاقانه با حرکات نرم و یکپارچه کنید. پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به شما نحوه متحرک سازی ماسک ها در افترافکت را آموزش دهیم.
متحرک سازی ماسک ها در افترافکت
پس از ایجاد و ساخت ماسک در افترافکت برای بررسی حالتهای مختلف ماسک در متحرکسازی، ابتدا تصویر را را انتخاب کرده و با ابزار مربوطه یک ماسک به حالت دلخواه ایجاد کنید تا در قسمت تایم لاین نمایش داده شود. در لیست بازشوی آن گزینههای متعددی وجود دارد که در مقاله تنظیمات ماسک در افترافکت به شرح هر یک پرداختیم. اکنون میخواهیم به متحرک سازی ماسک ها در افترافکت بپردازیم.
Inverted
اولین بخش از آموزش متحرک سازی ماسک ها در افترافکت Inverted به معنای معکوس کردن است. یعنی محدوده انتخاب شده از تصویر حذف و محدوده خارج از آن انتخاب میشود. یک لیست بازشو در کنار این گزینه قرار دارد که گزینههایی را نیز شامل میشود.
اکنون با انتخاب هر یک از گزینههای موجود، تغییراتی ایجاد میشود که برای درک آن بهتر است چند ماسک ایجاد کنید که با یکدیگر نقطه مشترک داشته باشند.
با فعالسازی Inverted محدوده خارج از ماسکها نمایش داده میشود. اگر از میان گزینههای موجود Subtract را انتخاب کنید نقاط غیرمشترک آن با سایر ماسکها حذف شده و فقط نقاط مشترک نمایش داه میشود.
اگر فقط یک ماسک در افترافکت ایجاد کرده باشید و این گزینه را برای آن فعال کنید، قسمت انتخاب شده، سیاه گردیده و تنها بخش خارج از آن نمایش داده میشود. همچنین اگر تصویری قبل از تصویرمان وجود داشته باشد، قسمت انتخاب شده حذف و تصویر قبلی نشان داده میشود.
Intersect
دومین بخش از آموزش متحرک سازی ماسک ها در افترافکت Intersect است. با انتخاب این گزینه، قسمت انتخاب شده نمایش داده میشود و محدوده خارج از آن حذف گردیده و تصویر قبل نشان داده میشود. لازم به ذکر است که دو گزینه Lighten و Darken در این بخش مربوط به Opacity است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
Subtract
سومین بخش از آموزش متحرک سازی ماسک ها در افترافکت Subtract است. اگر بر روی تصویر چند ماسک ایجاد کرده باشید و برای همه آنها Subtract را فعال کنید، تنها بخشی از تصویر که انتخاب نشده بود، نشان داده میشود. حال اگر برای همه آنها Intersect را فعال کنید، تمام بخشهای تصویر قبلی را نشان میدهد.
Difference
چهارمین بخش از آموزش متحرک سازی ماسک ها در افترافکت Sifference است. با انتخاب این گزینه برای همه ماسکها، تصویر اصلی و تصویر قبلی به صورتی یکی در میان نشان داده میشود.
نقش lighten و Darken در متحرک سازی ماسک ها در افترافکت
همانطور که پیشتر به آن اشاره کردیم، تأثیر دو گزینه lighten و Darken روی Opacity تصویر است. اکنون تصویری را انتخاب کرده و سه ماسک دایرهای شکل برای آن رسم کنید، به گونهای که قسمت مشترکی با هم داشته باشند. با انتخاب ماسک و دو بار کلیک کردن در اطراف آن، ماسک را انتخاب کنید. بدین ترتیب قابلیت جابهجایی ماسک وجود خواهد داشت. با انتخاب تصویر و دو بار زدن T از صفحه کلید، گزینه Mask Opacity نمایان خواهد شد. مشاهده میکنید که مقدار عددی Opacity بر روی 100 تنظیم شده و حالت Add برای آن فعال است.
اگر مقدار Opacity هر یک از ماسکها را کمی کاهش دهید مشاهده میکنید که از شفافیت آنها کاسته میشود، اما قسمت مشترک هر سه ماسک، شفافیت و نور بیشتری دارد.
فعالسازی Lighten
اکنون نوبت به فعالسازی Lighten است. جالب است بدانید که این گزینه بیشترین تأثیر را در نقطه اشتراک دارد.
فعالسازی Darken
حال برای تمامی ماسکها گزینه Darken را فعال کنید. این گزینه دقیقاً برعکس Lighten عمل میکند، یعنی کمترین مقدار Opacity را در نقطه اشتراک تنظیم کرده و تنها بخش مشترک را نمایش میدهد.
با انتخاب آخرین گزینه برای ماسکها و دادن مقدار عددی متفاوتی برای Opacity هر ماسک، در نقطه اشتراک کمترین میزان Opacity را خواهید داشت. با دادن مقادیر مختلف در حالتهای مختلف میتوانید عملکرد این گزینهها را بهتر درک کنید. فقط توجه داشته باشید که مقدار عددی Opacity برای قسمتهای که اشتراک ندارند، دقیقاً همان مقدار و برای نقاط مشترک، متفاوت خواهد بود.
ابزارهای متحرک سازی ماسک ها در افترافکت
تا به اینجای کار با حالتهای مختلف ماسک آشنا شدیم. در این بخش از آموزش متحرک سازی ماسک ها در افترافکت به معرفی ابزارهای مربوطه میپردازیم که عبارتند از :
ابزار CTI
تصویر مورد نظر را انتخاب کرده و یک ماسک با استفاده از حالتهای ابزار ماسک، ایجاد کنید. سپس ابزار CTI را در ابتدا قرار داده و لیست بازشوی ماسک در تایم لاین را باز کنید. حال برای ایجاد انیمیشن روی گزینه Mask Path ساعت را فعال کرده و در زمان صفر یک Keyframe بسازید. دوباره CTI را چند ثانیه جلوتر برده و با فعالسازی ابزار Selection در یکی از چند گوشه تصویر، دو بار کلیک کنید و حالت آن را تغییر دهید. مجدداً خط زمان را جابهجا کرده و حالت عکس را تغییر دهید و به تعداد دلخواه Keyframe هایی را ایجاد کنید.
در نهایت CTI را در ابتدا قرار داده و کار را اجرا کنید و تغییرات را ببینید. با استفاده از Ctrl+C و Ctrl+V میتوانید از این Keyframe ها در بازههای دیگر نیز استفاده کنید. سرعت حرکت انیمیشن را نیز میتوانید با توجه به موقعیت قرار گرفتن Keyframe ها تنظیم کنید.
به عنوان نمونه با انتخاب حالت Star در زمان صفر، دو ستاره در تصویر ایجاد کنید تا دو ماسک در تایم لاین قرار گیرد. اکنون ماسکهای ایجاد شده را کپی کرده و در قسمت ماسک اولیه اعمال کنید. حال گزینه Mask Path را انتخاب کرده و Ctrl+C را بزنید. سپس مکان CTI را تنظیم کرده و ماسک اولیه را در حالت انتخاب قرار دهید و Ctrl+V را بزنید تا یک Keyframe ایجاد شود. کار را Play کنید تا تغییرات را مشاهده نمائید.
متحرک سازی با Mask Path
با هر دو ماسک ستاره میتوانید این کار را انجام دهید و تغییرات اعمال شده را به صورت جداگانه ببینید. برای جلوگیری از وجود مشکل، این ماسکها را پس از کپی کردن حذف کنید. برای ساخت انیمیشن در گزینه Mask Path میتوانید هم تغییر مکان و هم تغییر اندازه ایجاد کنید. برای نمونه تصویر را به حالت اول بازگردانده و ماسکهای قبلی را پاک کنید. سپس یک ماسک با حالت ستاره ایجاد کرده و ساعت را برای آن فعال کنید تا یک Keyframe ایجاد شود. مجدداً CTI را چند بازه جلوتر برده و با دو بار کلیک کردن بر روی یکی از گوشههای ماسک، مکان آن را جابهجا کرده و اندازه آن را کمی کوچکتر یا بزرگتر کنید. با اجرای کار میتوانید تغییرات اعمال شده را ببینید.
یکی دیگر از قابلیتهای ماسکها چرخش تصویر است. تصویر را به حالت اول بازگردانده و یک ماسک ایجاد کنید و برای Mask Path کیفریم بسازید. سپس CTI را چند بازه جلوتر ببرید. توجه داشته باشید که تصویر حاوی چند نقطه است که با دیگر نقاط متفاوت بوده و نشاندهنده نقطه ابتدایی است. اکنون با فعالسازی ابزار Selection نقطهای دیگر را انتخاب و روی آن راست کلیک کنید. از بخش Mash and Shape Path گزینه Set First Vertex را انتخاب و نقطه شروع را تغییر دهید. سپس در چند بازه جلوتر، این کار را با نقطه مقابل انجام دهید. با اجرای کار مشاهده خواهید کرد که به جز نقطه ابتدایی، در تمامی نقاط چرخش ایجاد شده است.
نحوه زیباسازی انیمیشن ایجاد شده
برای زیباتر شدن انیمیشن میتوانید نقطه شروع را به جای نقاط خارجی، از نقطهای در درون ماسک تنظیم کنید. مجدداً کار را اجرا کرده و نوع تغییر حالت و چرخش را مشاهده کنید. همچنین میتوانید با ایجاد تغییر در Opacity انیمیشن بسازید. تمامی آنها را انتخاب کرده و دو بار بر روی T از صفحه کلید کلیک کنید تا Opacity ماسکها ایجاد شود.
برای اعمال تغییرات روی همه، آنها را انتخاب کنید. مثلاً چهار ماسک ایجاد شده را انتخاب و در ابتدا Opacity را صفر قرار دهید و در چند بازه جلوتر، مقدار آن را برای ماسک اول تغییر دهید. روی مابقی ماسکها کلیک کرده تا با همان مقدار صفر ایجاد شوند. چند بازه جلوتر، حالت ماسک اول را صفر و Opacity ماسک دوم را زیاد کنید و دوتای دیگر را همچنان صفر باقی بگذارید. با اجرای کار مشاهده میکنید که فریمهای ایجاد شده به ترتیب نمایش میشوند.
حتی میتوانید با ابزار Pen روی ماسک ایجاد شده تغییراتی را اعمال کنید. همچنین میتوانید با تغییر حالتهای ماسک، در Keyframe های متعدد، تغییراتی را ایجاد کنید. مثلاً حالت ستاره را به دایره تبدیل نمائید.
سخن پایانی
در این مطلب به آموزش متحرک سازی ماسک ها در افترافکت پرداخته و دانستیم که با ایجاد Keyframe روی ماسکها میتوان انیمیشنهای زیبایی را خلق کرد. در ادامه نیز ابزار CTI را مورد بررسی قرار دادیم. همچنین نحوه متحرکسازی با Mask Path را با یکدیگر مرور کرده و به ارائه راهکارهایی جهت زیباسازی انیمیشن ایجاد شده، پرداختیم.